Gh.
    Hej!

    Jag fick ett godkänt resultat på det grundläggande behörighetsprovet.
    Jag har också godkända betyg från komvux på gymnasienivå i:
    Matematik 1c, 2c och 3c
    Engelska 5, 6 och 7
    Naturkunskap 1b
    Svenska 1, 2 och 3
    Information och kommunikation 1
    Programmering 1 och 2
    Kemi 1
    Fysik 2

    Jag behöver också läsa matematik 4 då jag vill söka civilingenjörsprogrammet i datateknik.

    Jag undrar vilken urvalsgrupp tillhör jag om jag ska söka vidare till universitet?

    Ert svar uppskattas!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du inte har fullständig gymnasial utbildning och är behörig endast på resultatet av det behörighetsgivande provet, då prövas du endast i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet). Du kan läsa om det på uhr.se/Grundlaggande-behorighetsprov där det bl.a står: "Ett godkänt resultat på provet ger inte något betyg eller meritvärde att konkurrera med till utbildningar med fler sökande än platser. Den som vill söka en sådan utbildning behöver göra högskoleprovet."

    Studie- och yrkesvägledare