Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har samrått med kollegorna och med sakkunniga och vi kom fram till att vi måste rekommendera utbildning till gynekolog (som är en variant på specialistläkare), detta eftersom svår/kraftig mensvärk kan vara symptom på endometrios och en ordentlig gynekologisk undersökning krävs för att fastställa orsaker till varför just den personen har kraftig mensvärk. För att utbilda sig till specialistläkare krävs först examen från läkarprogrammet (så är det i alla fall i Sverige). När diagnosen är ställd, rekommenderas det behandling och beroende på vilken diagnos som ställts och vilken behandling som har rekommenderats kan sedan olika yrkesgrupper arbeta med att hjälpa personer som lider av kraftig mensvärk.
    En av "metoder" mot kraftig mensvärk som kan funka och hjälpa ganska bra är att man tränar och då kan PT sätta upp ett träningsprogram. Men PT arbetar inte uteslutande med de som lider av kraftig mensvärk utan även med många andra personer som tränar av olika anledningar.
    Om yrket PT var god se information på Framtid.se/PT

    Studie- och yrkesvägledare