Pershia
    Jag är mycket intresserad av jobba med människor t.ex. Stöd och matchning eller annat som jobbcoach , vilken utbildning är det bästa för mig om jag vill utvecklas? Jag har bott här ca 3 år. Jag jobbar som jobbcoach men jag vill utveckla. Jag älskar också Socionom utbildningen. Om jag jobbar kan jag ha en annan utbildning som liknar till socionom och är passande till sociala jobben. Kan du vänligen råda mig? Jag har mål för starta eget inom sociala jobb också.
    Jag har universitetsutbildning från Iran men inte färdig validerad. Jag väntar på utlåtande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pershia,

    Arbetsförmedlingen ställer strikta krav på sina "underleverantörer" inom Stöd och matchning, och som kraven är formulerade nu så måste man vara behörig Studie- och yrkesvägledare>> dvs ha examen från Studie- och yrkesvägledarprogrammet, som man läser under 3 år på heltid.

    Som egen företagare bestämmer du själv vilken utbildning du behöver och vilken utbildning dina anställda ska ha. Om du hittar betalande kunder, kan du ha vilken utbildning som helst. Om ditt företag går runt ekonomiskt, är det ingen som kommer fråga vilken utbildning du har... jo, möjligvis dina kunder. Så länge det inte handlar om att bedriva verksamhet där man måste ha Legitimation>> eller köra olika typer av fordon (där förarbeivs krävs) eller El-installationer, för att man måste vara certifierad elektriker för att få göra det, så är det ganska fritt fram vilken utbildning man har.

    Som jobbcoach>>... handlar det mycket om personliga egenskaper, om kontakter och om språkkunskaper (bra att kunna flera språk). Det finns personer som jobbar som jobbcoacher med alla möjliga olika bakgrunder: många är Studie- och yrkesvägledare, informatörer, kommunikatörer, socionomer, lärare, samhällsvetare, beteendevetare, personalvetare (rekryterare); men även helt andra bakgrunder kan man också finna - om man kikar på vad jobbcoacher läste för utbildning.

    Du kan, om du vill söka jobb som Arbetsförmedlare>> med eller utan Socionomexamen. Det kravet på 180 svenska högskolepoäng (3 år på heltid) som AF ställer, gör de undantag ifrån, om personen har andra "bra saker med sig", som t.ex extra språkkunskaper. Men några års erfarenhet från att jobba på Arbetsförmedlingen, har du sedan mycket bättre förutsättningar att lyckas med ditt eget företag, - det är i alla fall vad jag tycker.

    Du skriver om att du älskar Socionomutbildningen och det finns därför ingen anledning att hoppa av den. Efter Socionomprogrammet finns det många olika möjligheter. Läs gärna om yrket Socionom>>

    och titta också å andra yrken på www.framtid.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA