Abdikarim

    Hej, Jag undrar om it-ingenjörer lär sig skapa en egen mjukvara/Hardware eller håller it-ingenjör bara med  mjukvaror som redan finns? i så fall viken utbildning eller kurs ska man ta för att lära sig göra en egen Mjukvara/Hardware. Tack på förhand

    • Ludmila : Menar du på Gymnasiet eller på högskola/universitet?
    • : Båda
    • : Men mer Univertsitet/Högskola än Gymnasiet, för att jag vet ju att man ska ta Teknik i Gymnasiet för att bli it-ingenjör
    • Ludmila : IT-branschen utvecklas så snabbt att vi vet alldeles för lite om hur det ska se ut när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildnignar; helt nya utbildningar och nya yrken kan finnas då. :)
    • : Men hur ser det ut idag?
    • : Jag är lärare på Ljud och Bildskolan i Stockholm och där läser du två kurser i programmering samt får testa programmering för hårdvara och skapa egen hårdvara med hjälp av Arduino. Arduino är komponenter du sätter ihop med hjälp av en mikrodator och det finns väldigt mycket att leka med, olika sensorer med mera. Det går att göra egna ljudspelare, automatiska dörröppnare med mera så här får du jobba både med mjukvara och hårdvara.
    • Anna : Jag vill tacka Krister som är lärare på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-kreativa-gymnasiet-stockholm för hans kommentar.
    • Julia : Jag har förslag på gymnasieskola som kan passa bra in i dina framtida karriärplaner: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholm-science-innovation-school-ssis
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdikarim,

    det finns en enorm mängd olika eftergymnasiala utbildningar inom IT-Data. De finns på högskolor/universitet, på yrkeshögskolor, på folkhögskolor och på privata skolor.

    Det är tusentals olika utbildningar och många av de kommer att försvinna inom något år eller förändras jättemycket; kanske är det så att alla IT-data utbildningar kommer att förändras ganska mycket inom bara ett par år. Det är därför inte "värt besväret" att lägga hundratals timmar på att "plöja" igenom alla de tusentals utbildningar som finns idag.

    Du kan göra det, om du vill, i så fall på egen hand.
    Jag hjälper dig gärna genom att skicka länkar till flera av de sidor det utbildningar inom det aktuella område DATA_IT finns, men jag eller mina kollegor, SYV-ar, kommer inte att lägga ner tid på att i detalj studera de utbildningar som nästan garanterat ej kommer att finnas när det blir dags för dig att söka dem. :)

    Här kommer länkarna till sidor där du kan söka info om IT-data utbildningar i Sverige som finns idag:

    utbildningar på högskolenivå
    www.studera.nu/jamfor-utbildning

    utbildningar inom yrkeshögskola
    www.yhguiden.se/resultat

    folkhögskoleutbildningar
    www.folkhogskola.nu/Kurser/Amnesomraden

    Du får gärna prata med lärare som undervisar i dataämnen och kontakta studievägledare som jobbar på de utbildningar som finns idag - de har säkert mycket att berätta om vad som finns idag, men eftersom det förändras, inom den branschen, så otroligt snabbt - kommer inte den info som du får idag vara till hjälp för dig om några år. Suck! :(

    Daniel SYV

    Hej, vi fick nu svar från sakkunnig. Var god läs nedan:

    "Hej,

    ingenjör kan både arbeta med att ta fram mjukvara och hårdvara. Där finns både programmering och teknikutveckling med.

    Många ingenjörsyrken jobbar också med färdiga mjukvaror som de använder för att skapa nya lösningar och anpassningar exempelvis för kunder.

    Alla teknikinriktningarna (inriktningar på Teknikprogrammet på gymnasiet) inkuderar utveckling och teknik men Information- och medieinriktningen är mer fokuserad mot programmering och IT.

    Vänliga hälsningar".