Rania

    Hej! Jag är intresserad av att jobba med polisen som analytiker och även delta i utredningar. Jag läser barn och-fritidsprogrammet och tar studenten på sommar men när jag räknade mitt meritvärde insåg jag att jag inte kan komma in på kriminologiprogrammet i Örebro. Därför måste jag läsa till högskolprovet och få 1,15. Men det är inte säkert att jag når det resultatet från första gång. Jag tänkte på kriminologi ett tag. Finns det en annan väg för att bli kriminologi? och kan man jobba som analytiker om man läser kriminologi? Samhällsvetenskap och beteendevetenskap har jag hört om med kriminologi inkritning, stämmer det att det har en kriminologisk inriktning? Och kan man jobba som utredare eller analytiker med polisen då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du inte vill eller kan gå polisutbildning se gärna information om Yrke civil utredare. Vilken som helst treårig högskoleutbildning kan (i princip) leda till möjlighet att bli anställd som civil utredare, men finns inga garantier. Att du planerar läsa kriminologi är rätt tänkt. Fundera på att läsa kriminologi men även gå polisutbildning.