toto

    Hej! Jag undrar om hur man kan börja läsa till elevassistent. Min mamma tänker läsa vidare men hon har bara läst sva 1 och 2 och har avklarat matte delkurs 3 och börjat med delkurs 4. Jag vill gärna ha tips på andra utbildningar som är korta och som bara kräver till sva 2. Min mamma har läst engelska i hemlandet (gymnasienivå). Vet ni vad hon kan göra för att den ska vara giltig i Sverige?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rita!
    Information om hur man får utländsk utbildning bedömd i Sverige - var god se webbplats: uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    Angående yrket Elevassistent var god se information på Framtid.se/yrke/elevassistent
    och utbildningar som rekommenderas finns bland annat på folkhögskolorna, där elevassistentutbildningar brukar vara ettåriga. Se t.ex info om följande utbildningar:
    Blekinge-lan/Valjevikens-folkhogskola/elevassistentutbildning
    Adelfors-folkhogskola/assistent-pa-distans---elevpersonlig-assistent