Ida
    Jag hade tyckt det varit roligt att bli manager eller advokat inom musikbranschen eller kanske skivbolagsdirektör eller liknande, finns det något gymnasieprogram som man kan läsa till manager eller så?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    titta på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/academy-of-music-and-business-amb.

    Om du vill bli advokat, är det Juristprogrammet på eftergymnasial nivå som utbildning finns.
    Behörighet till Juristprogrammet är Grundläggande behörighet + Historia 1b och Samhällskunskap 1b.
    På samtliga Högskoleförberedande program ingår i Historia 1b och Samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser (med undantag av Teknikprogrammet där kurs Historia 1a:1 ingår och då måste man välja till en kurs Historia 1a:2 för att bli behörig till Juristutb.).

    Om du är intresserad av musik och samtidigt vill bli behörig att söka Juridisk utbildning på högskolan som på sikt kan leda till att du kan jobba som Advokat, kanske Estetiska programmet passar dig bäst.

    Mvh
    Julia SYV
    Hej Ida,
    nästa gång du har en fråga - skriv EN NY FRÅGA - är mitt råd. Vi ser de nya frågorna först & prioriterar dem.
    Om jag förstår dig rätt, så efterfrågar du en skola i Skåne som har Estetiska programmet med inriktning "Manager".
    Jag vet inte var i Skåne du bor, men titta in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=41&city=Malmö&variant=&sport=
    Du kan lätt titta igenom alla skolor som finns i hela Skåne, om du vill: gå in på Sök på www.gymnasieguiden.se och där kan du avgränsa ditt val genom att välja Program, inriktning, ort mm.

    Här är info- om en skola, som kan vara av intresse för dig: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-musikergymnasiet-3.

    Här finner du info- om en Riksrekryterande skola som erbjuder Estetiska programmet, inriktning Estetik & Media: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium. Riksrekrytering betyder att elever från hela landet kan söka.

    För övrigt, så finns det möjlighet att skapa din egen Entreprenörsprofil på Estetiska programmet, där du väljer 700 poäng /500 poäng inom Programfördjupningar & 200 p. Individuellt val/.
    Valbara kurser är bland annat:
    Entreprenörskap
    Film- och TV-produktion1 och 2
    Entreprenörskap & företagande
    Mental träning
    Film- och interaktiv ljudproduktion
    Retorik
    Dramatik och dramaturgi
    Regi
    Teaterteori
    Visuell kommunikation.

    Du kan läsa på skolornas presentationer på www.gymnasieguiden.se, där det även finns länkar till skolornas egna hemsidor, gå på Öppet hus på de skolor som verkar vara intressanta och fråga där bl a vilka kurser som kommer att erbjudas inom programfördjupningar.
    Du väljer även Temat för ditt Gymnasiearbete, en kurs på 100 poäng - så tillsammans med andra valbara kurser är den på ES 800 p. som du väljer av 2500 totala poäng som ingår i gymnasieexamen.

    Det är fortfarande gott om tid och jag hoppas du hinner läsa på om skolorna och gå på öppet hus, så att du sedan har bra underlag för ditt gymnasieval.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Julia SYV
    • : Tack så jättemycket för det tipset! Det känns verkligen som en möjlighet. Finns det någon skola som är ungefär lika dan i Skåne? Eller är det Tingsryd som gäller? Tack så jättemycket iallafall, det hjälpte mig verkligen!
    • Julia : Jag skall skriva ett nytt svar till dig nu!