Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är en väldigt svår fråga att ge ett generellt svar på. Plugga vidare kan man på olika ställen - t.ex på universitetet och på yrkeshögskola men det finns även andra eftergymnasiala utbildningar t.ex hos privata skolor och inom folkhögskola kan man, på eftergymnasial nivå, läsa mot yrket Fritidsledare

    Vill man bli lärare i bland annat samhällskunskap, behöver man godkänt betyg i kursen Samhällskunskap 2 och den ingår som obligatorisk endast i några få gymnasiala utbildningar, t.ex i INRIKTNINGAR:
    Beteendevetenskap och Samhällsvetenskap på SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET men inte i den tredje inriktningen på SA. Och som icke-obligatorisk kurs kan man inte garanterat läsa den, så läser man "fel inriktning" på SA, kan man komma ut som obehörig från gymnasiet (obehörig till just den eftergymnasial utbildning som man siktar på); så man måste veta vilken utbildning efter gymnasiet man vill komma in på.
    Vidare gäller också att ha tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet; annars förlorar man i konkurrensen om utbildningsplats; att bli behörig måste man göra men sedan kanske man ändå inte kommer in på grund av lågt meritvärde och lågt resultat på högskoleprovet.
    Det finns inget gymnasieprogram som ger behörighet till alla eftergymnasiala studier.

    Studie- och yrkesvägledare