Iulia
    Jag har 18,94 på mitt utländska betyg. Om jag har A i sva1,2,3 och B i eng 5 respektiv A eng 6 hur mkt får jag i meritvärdet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    du skriver att du har 18.94 "på" ditt utländska betyg, men är det Med eller Utan Meritpoängskompensationen? Information om hur du kan göra en uppskattning av ditt meritvärde finns på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om men det är den slutliga uträkningen som Antagning.se kommer att göra som kommer att gälla, oavsett vad du, vi eller någon annan räknar fram.
    Jag undrar också hur det kommer sig att du kommer ha högre betyg i en svårare kurs i engelska? Du menar kanske tvärtom: betyget A i engelska 5 och betyget B i engelska 6? Betyget i engelska 6 kommer räknas in i vilket fall, men betyget i engelska 5 kommer räknas in endast om det höjer ditt meritvärde. För att veta om betyget B kommer höja eller sänka ditt meritvärde måste man veta om 18.94 är med eller utan meritpoängskompensationen.
    Och även för att vera hur mycket A-betygen kommer att höja, måste man också veta om meritpoängskompensationen är inkluderad i 18.94.

    • : 18.94 har jag utan meritpoängskompensation. Jag fick mitt betyg i eng 5 genom provning på nti skolan och senare valde jag att plugga eng 6 på en termin i min kommun.
    • Milla :

      I så fall kommer inte betyget i Eng 5 räknas in för det skulle annars sänka ditt meritvärde. Skulle du genom ännu en prövning eller genom att läsa Eng 5 få A i betyg, då skulle den räknas in och höja (lite) ditt meritvärde. Exempel: om du har A betyg i SAS 1,2 och 3 och i Engelska 5 och 6 - då kommer du få cirka 19.24 + sedan plussas Meritpoängskompensation på det.
      Meritpoängskompensationen är för dig 2.25.
      Ditt slutliga meritvärde blir i så fall cirka 21.49.