M
    Hej!

    Jag har börjat ettan i gymnasiet och har läst franska från år 5. Hemma pratar vi kinesiska och jag läste kinesiska som modersmål under hela grundskolan.

    I mitt gymnasium erbjuds kurser i kinesiska, och jag har möjlighet att byta språk.

    Jag vill fortsätta med kinesiskan då jag tycker om språket, men samtidigt vill jag inte sluta läsa franska.

    Vilket språk är mest användbart att kunna senare i livet, franska eller kinesiska? Väger något av språken tyngre när man söker jobb, till exempel?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    mycket svårt att svara på om just du kommer ha mer nytta av franska eller av kinesiska i framtiden. Det beror på i vilket land du ska jobba och på vilken arbetsplats. Bra om du kan hålla båda språken "vid liv" så mycket som möjligt. Du kan kanske läsa franska på gymnasiet inom ämnet moderna språk och kinesiska inom ämnet modersmål?Det finns inte heller några förbud mot att läsa flera språk som moderna språk eller som modersmål samtidigt, alltså kan man läsa kurser i modersmål inom flera olika språk samtidigt, om eleven så önskar och om det är också samtidigt praktiskt möjligt.
    Meritpoäng för moderna språk får man för godkända betyg i mod.språk 3 och 4. Det kan du läsa om på gymnasieguiden.se/merit