Lisa e

    Om man ska välja mellan engelska 7 och t.ex naturkunskap 2 och man vet att man kan få högre i naturkunskap 2 så kan välja den då? Jag menar om man får e i engelska 7 och t.ex A i naturkunskap2? Vilket är bättre? Kan du utgå från att man har 15.0 i betyg och vilken av de två ämnena kommer gynna en mer och höja poängen? Sedan så undrar jag om det finns någon syv som man kan maila/ chatta med om man behöver hjälp med personliga frågor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    engelska 7 krävs inte för behörighet till någon svensk utbildning men naturkunskap 2 gör det (finns ganska många utbildningar på högskola-universitet där naturkunskap 2 ingår i särskild behörighet och i fall du vill söka till någon sådan utbildning, t.ex om du vill utbilda dig, i Sverige, till Tandtekniker, Tandhygienist, OptikerLogoped, Arkitekt, Sjuksköterska, Fysioterapeut, Arbetsterapeut, DietistDjursjukskötare eller Djurfysioterapeut, så behöver du ha godkänt betyg i Nk2-kursen).
    Men vi säger att du siktar på ngt yrke där du för behörighet till utbildningen inte behöver Nk2-kursen. Då blir det så här. Vi tar som exempel att du har alla C-betyg i alla kurser och inga andra kurser (förutom engelska 7) som kan ge dig meritpoäng. Alla C-betygen ger jämförelsetal på 15.0.
    Situation nr.1 - du läser naturkunskap 2 och får A-betyget i den kursen. Då blir ditt jämförelsetal 15.2 i stället. Kursen ger inte meritpoäng så det blir 15.2 + 0 = meritvärde på 15.2
    Situation nr.2 - du läser engelska 7 (i stället för nk2) och får E i den kursen. Då blir ditt jämförelsetal 14.8 men sedan plussas det 1.0 som meritpoäng (extrapoängen), så ditt meritvärde blir 14.8 + 1.0 = 15.8
    Du ser i exemplet ovan att ditt meritvärde blir högre med E i eng7, jämfört med betyget A i nk2 (detta för att eng7 ger meritpoäng och nk2 gör inte det). Om vilka kurser som ger meritpoäng kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Vad gäller kontakt med SYV på ett personligt plan, så är det SYV-en på den skolan där du läser som du har rätt att boka samtal hos.
    De som inte går i någon skola bör vända sig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där de är folkbokförda och fråga om det finns någon sort "vägledningscentra". Vuxna (de som är klara med gymnasiet eller de som, oavsett tidigare utbildning, är 20 år eller äldre bokar tid för samtal på komvux/vuxenutbildningen i den kommunen där de är folkbokförda).
    Du är annars välkommen att ställa dina frågor här i forumet. OBS! Fråga SYV är öppet forum där alla är välkomna att ta del av frågor och svar. Vid personliga eller "känsliga" frågor rekommenderar vi att frågeställaren inte lämnar ut några detaljer om sig och sitt liv som skulle göra det lätt att identifiera vem man är. Du kan skriva frågorna anonymt, du behöver inte uppge om du är kille eller tjej, till exempel. Ålder kan vara viktigt att du uppger rätt (detta på grund av åldersgränserna som finns på "många ställen" vad gäller utbildningar och rätt till ekonomiskt studiestöd). Var i landet man bor eller vill studera kan också spela roll för att kunna få rätt svar (då olika förhållandena, t.ex vilka studipevägledningsresurser som finns, kan vara olika i olika städer/kommuner).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare