Hej!
    behörighetskraven till lärar- och förskolelärarprogrammen kan variera (även från ett lärosäte till nästa) och kan också ändras över tid.
    Som det är nu (augusti 2020) så brukar inte förskollärarprogrammet kräva mer matte än det som ingår i grundläggande behörighet (alltså godkänt betyg i matematik 1). Du kan kika på lista: förskollärarprogrammen på studera.nu där det bl a går att de kraven för särskild behörighet.

    Angående lärarprogrammen
    De äv väldigt många. Frågan är om du vill bli Lärare F-3, Grundskolelärare, Ämneslärare: på grundskolan, på gymnasiet? och i så fall i vilka ämnen? folkhögskolelärare eller någon annan sort lärare?

    Det finns också yrken som "liknar" läraryrket - de kan likna på olika sätt: du får gärna kika på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se där det finns över 2.ooo st.yrken beskrivna, du kan börja med
    Lärarassistent
    Skolvärd/värdinna
    Elevassistent
    Stödpedagog
    Utbildningsadministratör

    och utbildningarna kan finnas inom olika skolformer (inte endast på högskolenivå; OBS! lärarexamen kräver studier på högskola eller universitet men t.ex Stödpedagog kan man bli genom studier på en yrkeshögskola).

    • : Tack! Såhär: Jag är säker på att jag ej vill bli gymnasielärare, på tapeten är lågstadie, eller mellanstadie/högstadie i ämnen som samhällskunskap(alternativt även de andra so-ännena), idrott, svenska, hur ser det ut angående matte 2 där? Tack! För utöver läraryrket (som jag är rätt säker på att jag vill bli) så funderar jag på journalist & det är jag inte beroende av matte 2b för och därav - kan jag bli lärare på något av sätten jag skrev UTAN att ha läst den kursen?
    • : även: behövs det för att bli folkhögskolelärare? Förlåt för mycket frågor och struliga formuleringar men hoppas du förstår!
    • Milla :

      Om yrket Folkhögskolelärare och utbildning som leder till det kan du läsa på framtid.se/yrke/folkhogskolelarare
      och jag tror man kan klara sig utan matte 2!