Inco
    Tja! Jag vill bli pilot mer än allt annat och har velat bli det sen jag var liten, finns inget annat jobb jag kan tänka mig. Jag gick natur första halvåret på gymnasiet men ville inte alls gå där, kunde inte acceptera min gymnasieval själv av en anledning. Ville gå teknik hela tiden med bytte inte förrän januari den andra terminen, jag gick sedan teknik och linjen jag ville gå och insåg att jag inte var lika sugen på att gå teknik. Nu så ska jag gå om första året på gymnasiet och jag har fått en reserverad plats på teknikprogrammet medans jag samtidigt har sökt till samhällsprogrammet för att jag kände mig lite sugen på det, och nu såg jag att jag kom in på samhällsprogrammet, vad borde jag ta, sam eller teknik? kan också nämna att jag inte har sådär jättelätt med matte och jag hatar verkligen kemi över allt annat, har även kollat att spu bara kräver matte 2b/3b som sam erbjuder. och är även orolig över om man kan välja till fysik till individuella valet i 2:an
    • : kan tillägga att jag vill bli trafikpilot men har planer på att bli det genom att först bli stridspilot

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du skriver om att du vill utbilda dig till pilot efter gymnasiet.
    Behörighet till utbildning till pilot där Fysik 1 är en kurs för Särskild behörighet får man bara efter Teknik eller Natur programmet.
    Om man går ngt. annat program på gymnasiet, måste man komplettera med behörighetskurser innan man kan söka pilotutbildning.
    Ang. möjlighet att få läsa Fysik 1 som tillvalskurs inom "individuellt val" måste jag svara att det "beror på": vad just din gymnasieskola har för möjligheter /om den kursen läses på den skolan, om platsen finns i klassrummet & om shemat "går ihop"/ dvs du kan alltid ÖNSKA läsa Fysik oavsett vilket program du går /inom Indiv.val å k 2/ men det finns inga garantier om att du får göra det.
    Därför måste jag svara så här: om du vill bli garanterat behörig till pilotutbildningen den dagen du får ut din Gymnasieexamen, är det Natur eller Teknikprogrammet som du bör välja.

    Vänligen
    Ludmila, SYV
    Hej igen,
    jag kan inte lova dig att du får läsa Fysik på KomVux efter gymnasiet. Jag hoppas, dock, att du skall kunna göra det. Det är minst tre år tills dess & reglerna kan ändras. Förmodligen kommer någon möjlighet finnas att läsa till gymnasiala kurser som man behöver för behörighet till högre utbildning. Idag finns det t.ex., förutom studier på KomVux, självstudier & särskild prövning.
    En annan möjlighet för dig är att välja läsa Fysik 1 under å k 2 eller 3 på gymnasiet - inom "elevens val", dvs ta den som en tillvalskurs. Detta kan inte heller garanteras att du får göra. Du får önska det hos SYV på skolan och sedan får besked.
    Utifrån din fråga känns det som om du är lite skoltrött och vill ha en förändring. Du har sommarlov framför dig, nästan två månader utan skola. Jag hoppas att du hinner vila dig och får nya krafter till hösten.

    Om det är jätteviktigt för dig att inte gå en "vanlig plugg-skola" till hösten, bör du ansöka om en plats på ett yrkesprogram /helst också få en LÄRLINGSPLATS då minst halva skoltiden är förlagt på en arbetsplats, t.ex. byggarbetsplats, café, dagis, sjukhus eller annan vårdinrättning mm./

    Jag svarar gärna på fler frågor & hoppas att mina svar hjälper dig att göra ett val, som kommer att kännas rätt för dig!
    Trevlig sommar
    Ludmila, SYV
    • : Tack så mycket! Skulle det gå att fixa fysiken med komvux då eller? så att det
    • : så att det blir som man läst det på gymnasiet? :)