Student

    Hej! Är en kille bosatt samt medborgare i Sverige för tillfället, jag jobbar i nuläget som Väktare och vill utvecklas inom detta område med lagar osv. Men jag har länge kollat på Youtube där man kan se hur poliserna jobbar i USA via bodycams. Detta är något som jag hade drömt om även fast jag vet att bli polis i USA normalt sätt inte är svårt om man är medborgare där, problemet är att jag inte är det. Så hur skall jag gå tillväga om detta ens skulle vara möjligt? Antar att jag först måste få något medborgarskap men hörde även något om ett "Greencard". Som jag förstått är det mellan 10-36 veckor utbildning vilket inte är länge. Är tacksam för alla svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    att få medborgarskap i USA är svårt och brukar ta lång tid. Det är inte ovanligt att man först efter 10års lagligt vistelse i USA kan få sitt amerikanska medborgarskap.
    Green card  är inte en utbildning utan det är ett dokument som tillåter en icke-amerikansk medborgare att bo i USA och arbeta där lagligt. Green card kan man jämföra med vad i Sverige kallas för PUT, permanent uppehållstillstånd.
    De som är svenska medborgare behöver inte, så vitt jag vet, något visum till USA, alltså kan åka dit med sitt svenska pass men då får de stanna i max 90 dagar och får inte lov att arbeta under den tiden. Om du inte varit i USA förut, så vill jag råda dig besöka USA och se på plats hur poliserna arbetar och hur är livet i övrigt innan du fortsätter fundera vidare på att försöka bli polis i USA.
    För mer information vänd dig gärna till USA´s ambassad i Stockholm - be dem om information om hur du skulle ev.kunna gå tillväga för att på sikt kunna jobba som polis i USA. USA´s ambassadens webbplats har adressen https://se.usembassy.gov

    Studie- och yrkesvägledare