Rahmo
    Hej!

    Jag tog en skola där jag trodde skulle vara bra men sen fattade jag att det var inte alls hur jag trodde det skulle vara. Jag vill byta innan jag börjar. E det möjligt? För jag vill inte byta efter de första veckorna. Jag vill börja samtidet som alla andra. E det möjligt för mig att göra så eller e det försent?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Rahmo
    du undrar om det inte är för sent att byta skola innan start på läsåret.

    Svar på din fråga beror på om hur Antagningssituationen ser ut på just den skolan, dit du vill byta: i fall det finns en ledig plats & du är behörig, så kommer du in. I annat fall ställs du i reserv. Från reserv kan man bli kallad både innan och efter starten av utbildningen. Om någon antagen lämnar "återbud", det vill säga meddelar att "hen" inte vill ha sin plats, kommer en person in från reserv.
    Jag råder dig att kontakta den skolan, dit du vill byta & fråga om de har lediga platser på ditt önskeprogram. Jag antar att du är behörig till just det programmet.
    Om du inte lyckas komma i kontakt med en ansvarig person /rektor, Studie- & yrkesvägledare, Skoladministratör/ på skolan, vänd dig till Antagningskansliet i din län/region. Kontaktuppgifterna hittar du lätt här: http://www.antagningskanslier.se/
    Du behöver inte logga in, välj bara rätt kommun i "rullgardinen" och tryck på SÖK.
    Nu är det semestertider & om du inte får tag på någon per telefon, skicka epost. Då ser de ditt meddelande så fort de är på jobbet efter semestern.

    Du kan även vända dig till Studie- & yrkesvägledare på din gamla grundskola.

    Mitt råd är att INTE tacka nej till den platsen, som du fick. Du kan stå i reserv och vara antagen på en annan skola samtidigt. Du ökar inte dina chanser att komma in på en annan skola, om du tackar nej till din plats.

    Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig!
    Vänligen
    Studie- & yrkesvägledare, Ludmila