amanda
    Hej, om man kommer in på sitt första handsval, men vill gå sitt andra eller tredje val och det finns plats i dom klasserna. Hur gör man då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda!
    Är det val till gymnasiet du undrar över?
    Eftersom jag ser att du är 17 år, så tänker jag att det kanske är ngt annat du menar.

    Gymnasieval funkar så:
    om det finns lediga platser på utbildningar, till vilka du är behörig - kan du byta från den utbildning där du är Antagen till en annan utbildning. Hur går det till praktiskt sett? Jo, fram till ca 15 september är det Antagningskansliet som sköter detta. Sedan tar skolorna över.

    Om du redan nu vet att du hellre vill komma in på en annan utbildning än den som du sökte i första hand, råder jag dig kontakta ditt Antagningskansli. Vilken är just DITT KANSLI, beror på var i landet du bor: http://antagningskanslier.se

    Antagningskansliet kan skriva upp dig på en Reservlista till den utbildning som du helst vill komma in på. Bra om du gör detta snarast - för att konkurrens kan uppstå till de "lediga platserna": t.ex. om det finns 3 lediga platser och 4 elever vill byta till just den utbildningen - då måste en av dem bli utan...

    Det är först efter det att Antagningskanslierna överlämnar antagning till skolorna (vilket sker ca i mitten av september - kan vara lite olika datum i olika län), som det är rektor på utbildningen som beslutar att ta in på de eventuella lediga platser.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga.
    Om du uppger var i landet du bor, kan jag förhoppningsvis ge dig ett bättre svar (för att lokala avvikelser kan förekomma).

    Trevlig midsommar!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare