Björn Stenberg

    Vilken utbildning ska man läsa för att få de kunskaper och kompetens inom investerings bransch? Pluggar man 1st till ekonom och sedan läser man 2 år till finansanalytiker?, + CFA prov? Tack på förhand!.?

    • Anna :

      Fick nu svar från en sakkunnig som lyder: "Hej de flesta analytiker har studerat ekonomi med inriktning finans påUniverstiet eller Handelshögskola de flesta har en magisterexamen i finans. Hälsningar".
      Och kan förklara följande: magisterprogrammet är ettårigt program på avancerad nivå, alltså år 4 inom studier på högskolenivå, om man läser på heltid. Först läser man 3 år på grundnivå, på heltid, och sedan år 4 - på avancerad nivå och kan då ta ut magisterexamen. Läser man år 5 - kan man ta ut masterexamen. Masterprogrammen är 2åriga.

    • Björn Stenberg :

      Hm, jag vill veta om jag förstår rätt, 4 år – civilekonomexamen, 240 hp är samma sak som 3 + 2 år – masterexamen, 300 hp (kandidatprogram 3 år + masterprogram 2 år)?

      Alltså har de utbildningar samma värde eller man kommer att lära sig mer om man ska läsa kandidatprogram + masterprogram istället för civilekonom?

      Tack på förhand!

    • Mikael : På fem år borde man lära sig mer än på fyra! Men frågan är då om Exakt vad lär man sig, inom vilka specifika områden? Sedan är det också så att det inte finns ngn garanti att med kandidatexamen komma in på magister eller masterprogrammet- man söker men kanske inte kommer in. På så sätt är det fördelaktigt att söka civilekonomprogrammet, då har man platsgaranti på kurserna och kan läsa i fyra år.
    • Björn Stenberg : Tack så mycket Mikael! Som jag förstår, det är bäst att läsa till civilekonom och sedan komplettera med 1 år mastersprogram. I mastersprogram står det också att man ska ha ett antal poäng i specifika områden från tidigare studier. Så det gäller att välja rätt kurser redan när man börjar utbildningen som civilekonom. Tack på förhand!
    • Mikael : Masterprogrammen är 2åriga. Vilka masterprogram, var och med vilken behörighet som krävs - kan man inte veta på så lång tid framåt; egentligen kan man vara säker endast några få månader innan programmet startar, att det blir sökbart. I civilekonomprogrammen kan vissa kurser vara valbara, men det tar man sen med studievägledare på sin institution.
    • Vägledare :

      Högskolan Kristianstad har ett ekonomprogram med inriktning Bank och finans som kanske kan vara intressant för dig. https://www.hkr.se/program/ekonomprogrammet-bankochfinans MVH

    • Björn Stenberg :

      Tack! Jag satsar nog på Jönköping som civilekonom med nationalekonomi som inriktning, de har 4 terminer med valbara kurser. Där tänkte jag att välja så mycket det bara går som tillhör Finans. De 4 är mest lockande för mig: Advanced Microeconomics, International Portfolio Management and Investment Analysis, Advanced Security Markets and Financial Contracts, Advanced Topics in Finance. Dock gäller det att förbereda sig i förväg, all material är på engelska.

    • Julia : När du kommer in på det högskoleprogram du vill gå, boka gärna tid med studievägledare på den insitutionen där programmet ges och ta upp frågan om vilka valbara kurser som du "vinner på" att läsa. Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Björn,
    kika gärna på yrke/aktiemaklare och i så fall gäller följande: Mäklare inom finans har i Sverige, traditionellt, en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning.
    Du kan med din fråga annars kontakta studievägledare som jobbar på ekonomiprogrammen på högskolenivå och personer verksamma inom den aktuella branschen - för att det är de som "sitter på" den mest korrekta och aktuella informationen. Ett sätt att få reda på vilken utbildning är bäst att skaffa sig är även genom att kina på vad arbetsgivare skriver i jobbannonser när de söker anställa personal (alltså vilken utbildning arbetsgivare anger att man måste ha och/eller vad som är "meriterande").

    • Björn Stenberg : Tack så mycket Anna!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!