Sanna
    Hej hej. Jag blev antagen på en skola utanför min kommun på en linje som jag inte ens är säker på att jag vill gå. Dock upptäckte jag att dom har en annan utbildning där jag kanske är intresserad av. Så kan jag nu söka en helt annan linje? Såhär i efterhand? Kan man söka en helt ny skola?
    Kom inte in på mitt förstahandsval trots 300 i meritpoäng, för att det var i grannkommunen och det var många som sökte som hamna i förstahand.
    Uppskattar verkligen svar, får lite panik över att jag kanske måste flytta helt själv 80 mil och gå en linje jag inte vet om jag vill gå.

    Tack på förhand!
    Sanna

    1 Svar

    Hej Sanna!

    Det stämmer att du kan söka ett annat program och en annan skola i efterhand. Men du blir då endast antagen efter att samtliga behöriga elever som sökt i tid är antagna. Det kan därför vara svårt att bli antagen genom att göra ett sent ändringsval.

    Det är viktigt att du ändå tackar ja till din plats men välja att stå kvar som reserv på dina högre rangordnade val, så att du inte riskerar att bli utan någon skolplats till hösten.

    Du kan göra ett sent omval genom en blankett hos gyantagningen i ditt län.
    Så börja med att tacka ja till din plats och gör sedan ett sent ändringsval via gyantagningen och rangordna de nya valen ovanför det val där du blev antagen.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV