Ida-Mari
    Jag vill söka till ekonomiprogrammet, som finns på min ort, men den inriktningen jag vill gå, alltså juridik, finns ej i min ort. Kommer jag ändå ha möjlighet att söka inackoderingstillägg trots att det finns ekonomiprogrammet men endast inriktning ekonomi på min ort. Jag undrar hur jag ska söka till en annan ort och ändå få inackodering eftersom jag ej vill gå ekonomi utan juridik, och som jag har förstått så väljer man inriktning först i sluten av ettan. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ida-Mari,
    om du tittar in på http://www.skola.haparanda.se/download/18.61e1a741474ed29c503de8/1417184751642/Programkatalog+T-skolan+2015-2016.pdf så ser du att det är på Ekonomiprogrammet i din stad kommer att erbjudas en kurs Affärsjuridik, 100 poäng - inom programfördjupningen. Den kursen läses annars inom inriktningen Juridik. De resterande kurserna som ingår i inriktningen Juridik - Filosofi1, 50 poäng; Rätten och samhället, 100 p. och Psykologi 2a, 50 p. ryms inom Individuellt val (som är på 200 poäng) - så det finns ingen anledning till att varför du inte kan få exakt samma utbildning (dvs exakt samma kursinnehåll) som läses på inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet.
    ****
    Och nu - till reglerna: Riksrekryterande utbildningar ger rätt till ekonomisk hjälp från kommunen eller från CSN /inackorderingstillägg/. Se t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium och på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium /fast den här utbildningen är på distans men man måste åka till skolan ibland i alla fall - då antar jag att man får ekonomisk hjälp för resor/.

    Om gymnasieutbildning inte är riksrekryterande, kan man vara första- eller andrahandssökande till olika typer av skolor (läs här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper ) men det är upp till hemkommunen /dvs där eleven är folkbokförd/ att besluta i fall ekonomisk hjälp kan utgå. Oftast är det särskilda skäl som kommunen tar hänsyn till: hälsa, svåra sociala omständigheter mm. Ärenden av den karaktären löses oftast via kurator/skolpsykolog som skriver ansökan till kommunens utbildningförvaltning. Det finns ingen automatisk rätt till ekonomisk hjälp för att kunna gå en gymnasieutbildning (med undantag av Riksrekryterande utbildningar).
    Jag hittade 93 gymnasieskolor som kommer att ha Riksrekryterande utbildningar nästa år och du kan se skolornas presentationer här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=2&county=&order=school
    OBS! det är inte SKOLOR som är Riksrekryterande utan just UTBILDNINGAR (program och inriktning) - det är ofta så att bara en eller två utbildningar på skolan är Riksrekryterande och övriga är vanliga utbildningar (dvs utan Riksrekrytering).
    Mvh
    ANNA SYV