Isabelle
    Jag ska börja gymnasiet nästa år och jag vill studera Samhälle med inrikning beteende. Men den inriktningen finns redan här och då kommer jag ju inte få inackorderingstillägget. För jag måste ju bo där i Göteborg.
    Finns det någon lösning eller något annat bidrag man kan få?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Vad säger dina föräldrar? Du är ej myndig.
    Det är extremt svårt att hitta boende i Göteborg, även om man skulle få inackorderingtillägg som get Max 2350kr/månad. För den summan får man ingen bostad i Göteborg i dagens läge så vitt jag vet.
    Titta annars på riksrekryterande utbildningar. Kommer man in på riksrekryterande då får man inackorderingstillägg plus att skolan hjälper ofta till med att skaffa bostad.
    Ta kontakt med skolorna som du är intresserad av och fråga om de kan ge tips på lösningar.
    Det kan ev finnas lokala stipendier att söka - just för elever på just "den här skolan". Men allt detta under en förutsättning att dina föräldrar godkänner dina planer.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Riksrekrytering på Samhällsvetenskapsprogrammet i Göteborg finns på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet
    just Riksrekryterande är TECKENSPRÅKS-utbildning (man läser Teckenspråk 1 och 2, 100 + 100 poäng = 200 poäng).

    Om du finner möjlighet att skaffa boende i Göteborg (t.ex. om dina föräldrar betalar vad det kostar, de har försörjningsansvar för dig under din gymnasietid) - tänk på att till kommunala skolor blir du andrahandssökande (vilket innebär att du kommer in enbart när alla behöriga "egna elever" fick plats). Du kan läsa om olika skoltyper - kommunala, fristående och landstingsdrivna - på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Bra info för dig som vill söka till en skola på annan ort, finns även på http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till