J
    Hej, funderar på att utbilda mig till skolledare, hur lång är hela utbildningen till det om jag läser lärarutbildningen med inriktning åk: 1-3 eller 4-6?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan, det brukar gå till så här: man jobba några år som lärare och söker rektorstjänst sen, oftast får man först jobb som Biträdande rektor. Sedan - efter ytterligare några år - söker man jobb som rektor.

    Det finns inga regler som förbjuder att söka och få jobb som rektor direkt efter lärarutbildningen, men i praktiken är det svårt att få det. Rektorsutbildning är inte obligatorisk. Det finns många rektorer som inte har gått någon annan utbildning än lärarutbildning.

    Se här http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information?courseId=PDG016 - en kurs på halvtid under en termin för den, som har någon form av lärarexamen. En annan kurs http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information?courseId=PDA007 som också är på halvtid under en termin för den som är intresserad av juridiska frågor kring Skolledarskap.

    De två lärarutbildningarna som du nämner i din fråga är båda på 4 år: Inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (240 hp, 4 år)
    Inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 (240 hp, 4 år).
    Direkt efter kan du söka jobb som rektor, men troligtvis måste du jobba minst ett år först och du ökar dina chanser att få jobb som rektor om du samtidigt som du jobbar går någon påbyggnadskurs på deltid /t.ex. en av dem som jag tipsar om i mitt svar nu/.

    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    den utbildningen som du nämner i din kommentar är på 30 högskolepoäng (som motsvarar studier under en termin på heltid eller två terminer på halvtid). Mer info- finns på http://www.edu.su.se/polopoly_fs/1.172368.1395836594!/menu/standard/file/Att%20s%C3%B6ka%20till%20Rektorsprogrammet%20SU%20ht%2014%20UTSKICK.pdf
    Just den utbildningen är skapad i första hand för personer som redan arbetar som rektorer och vill höja sin kompetens. Jag kan tänka mig att även en verksam lärare skulle kunna antas till den utbildningen eller en person med avslutad lärarutbildning, även om hen just nu inte arbetar som lärare, t.ex. pga föräldraledighet, skulle ev. kunna antas till utbildningen och på så sätt öka sina chanser att få jobb som rektor eller biträdande rektor i framtiden.
    Grunden är lärarutbildningen. Sedan kan man gå olika vägar - för att bli rektor. Det är inte bara hur duktig man är utan även lite tur och tillfälligheter som spelar roll. Ofta är det bättre att söka många olika alternativ samtidigt och se sen vad som är möjligt: t.ex. att nybliven lärare söker jobb som lärare samtidigt som hen söker rektorstjänster och även påbyggnadsutbildnignar (som t.ex. den som du nämner i din kommentar).
    Ännu en möjlighet är att starta en ny skola och bli rektor i den. Det är en väg som passar vissa personer men absolut inte alla. Det kan ev finnas möjlighet att starta en skola utan en formell lärarutbildning i bagaget. Du, som ägare, får i så fall anställa behöriga lärare att undervisa på skolan. Om du som rektor måste påvisa att du har någon form av lärarutbildning i bagaget, vet jag faktiskt inte. Det är en klar fördel att bli behörig lärare först, innan man går vidare till att satsa på att bli rektor eller starta en egen skola, tycker jag.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh Milla Syv