Alexander
    Hej!

    Detta är något jag har gått och tänkt på de senaste veckorna och jag börjar bli allt mer tveksam till ingenjörsutbildning.
    I framtiden vill jag vara en riktig familjeman, ha hundar, barn, en katt och kanske en häst till framtida frugan. Frågan jag ställer mig är då om ingenjörsutbildningen är något för mig då jag har läst att ingenjörs yrket generellt är väldigt tidskrävande, är det så? Jag har tänkt bli en dator hårdvara ingenjör. Det finns andra yrken som lockar mig vilka är flygledare, pilot, lots alla dessa är också väldigt tidskrävande, liksom för att kunna bli kvalificerad till lotsutbildning så måste jag ha varit sjökapten i ett antal år, och sjökaptener är ju ute till sjöss väldigt långa perioder och det tror jag ej passar mig. Vanliga Svensson jobb är heller inte riktigt något jag är intresserad av.

    Vad säger ni? Är ingenjörsyrket så tidskrävande som alla säger?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Alexander, hej!
    Ingenjör som yrkesbenämning står för väldigt många olika "jobb" - det finns många olika ingenjörsutbildningar och även inom Data/IT som du vill bli så finns det många olika inriktningar och sedan beror det mycket på var man arbetar sen.
    En bra sida för dig som vi rekommenderar är http://www.ingenjorsvagen.se

    Av de yrken som du nämner i din fråga <flygledare, lots, ingenjör> så är ingenjör just kontorsjobb "åtta till fem" mycket mer än pilot eller sjökapten. Det är inte omöjligt att starta eget som ingenjör (exempel: sälja teknisk utrustning eller komma på tekniska lösningar för olika företag - som konsult) och som egen företagare kan du själv styra över din arbetstid.

    En annan möjlighet: se här http://www.chalmers.se/sv/utbildning/masterprogram/Sidor/larande-och-ledarskap.aspx sedan några år finns det en kombinationsutbildning: Civilingenjör&lärare. Sen kan man välja vad man vill jobba som.

    Ännu en möjlighet: jobba deltid som ingenjör - t.ex. 80 % av heltid och vara ledig varje onsdag eller fredag.
    Som anställd är det 40 timmars arbetsvecka och du har rätt att vägra jobba mer. Det finns ett visst antal timmar som arbetsgivaren kan kräva att du arbetar i övertid per år.

    Du kan ta och titta på yrkena, t.ex. på http://www.framtid.se/professions/ och hitta ngt. som kanske passar dig ännu bättre än ingenjör.

    Jag tänker också på en annan "aspekt" i att vara ledig (att vara "ledig i huvudet", dvs inte ta jobbet hem). Tänkt till exempel - kurator, läkare, polis som konfronteras med mänskliga tragedier "på löpande band" kan man säga - är inte lediga även när de är "lediga" för att de har svårt att släppa det som hände på jobbet. Läkare och polis jobbar, dessutom, på obekväma tider ibland.

    Om man jämför med andra yrken, så tycker jag att ingenjör är just en av de få där man kan jobba "åtta till fem" och inte ta med sig jobbet hem. Arbetsmarknaden bedöms också vara fortsatt god för ingenjörer med bra karriärmöjligheter.

    Mitt råd är att du på allvar överväger att satsa på att läsa till ingenjör /kanske i kombination med lärarutbildningen/ - då lär du dig 2 olika yrken samtidigt och har större valmöjlighet sen.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV