Jasmin
    Hej!

    Jag har bestämt mig att prioritera att komma in på universitet i första handsval, sedan har jag ansökt till redovisningsekonom på yrkeshögskola som andra handsval om jag inte kommer in i Västerås.

    Vi får besked om vi har kommit in eller inte på utbildning runt midsommar på yrkeshögskola, och då har man 4 dagar på sig att tacka ja eller nej till att läsa vidare.
    Men svar från antagningen kommer runt 9 juli.

    Min fråga är, kan det påverka min ansöka om jag tackar ja till redovisningsekonom på yrkeshögskola tills jag får besked av antagning.se om min ansöka till universitet? Om jag tackar ja till YH innan beskedet från antagning kommer in runt 9 juli, kan det avsluta min ansöka på antagning.se?
    Om jag kommer in i Västerås runt 9 juli så säger man ifrån YH. Det kan låta lite själviskt men jag vill läsa i Västerås samtidigt så finns det en chans att jag inte kommer in i Västerås, då vill jag inte missa chansen att läsa redovisningsekonom...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    ansökningsprocessen till högskolor-universitet och till yrkeshögskoleutbildningar påverkar inte varandra, inte på något sätt. Man kan få plats på högskola-universitet och samtidigt på många olika yrkeshögskoleutbildningar och man kan också påbörja läsa flera utbildningar samtidigt och hoppa av efter några veckor, när man kom fram till vilken utbildning passar bättre.
    Det finns också exempel på att folk läser på högskola och på yrkeshögskola samtidigt (här handlar det om att hinna och orka). Det är inte förbjudet att läsa på flera utbildningar samtidigt.
    Så, du kan tacka Ja till yrkeshögskoleutbildningen och sedan lämna återbud, alltså ta tillbaka ditt "ja-svar". Det går bra att göra så, det inte förbjudet och många gör så.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA

    • : Ni på frågasyv är mina hjältar! Tack för svaret och tack för förklaringen, det hjälper verkligen!
    • Anna :

      tack för dina fina ord! ... Jag tänker också lägga till att om det trots förmodan skulle bli så att du ej kommer läsa någon utbildning från augusti 2020 eller om du känner att du inte 100% trivs på utbildningen, så finns det starter i januari, t.ex ska du under hösten 2020 kunna söka till utbildning/vasteras-yrkeshogskola/lönekonsult-västerås Man får söka andra utbildningar när man är inne i någon eller några utbildningar, det är inte alls förbjudet. Och om man kommer in på en ny utbildning och vet att man ej hinner läsa även den, då hoppar man av den "tidigare utbildning" när man har påbörjat den nya utbildningen. Det är inte alls ovanligt att man gör så. Lycka till! :)

    • : Det är fantastisk hur många möjligheter vi har här i Sverige! Jag visste inte heller om det finns även utbildningar som startar i januari med, tusen tack återigen för du la till det lilla infon. Jag hoppas din dag blir lika bra som min just nu! :) Tack så mycket.
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer