MariG

    Hej Jag tog Yrkeshögskoleexamen 400 Yh 4år sedan och jobbar heltid inom ekonomi senaste 4år heltid. Vill utbilda mig vidare men endast som jag kunde hitta är FEI top-up degree som accepterat 2år YH utbildning som grund och det är enormt dyrt.Min fråga är om man kan ta fristånde kurser på universitet sasåm Göteborg eller distanskurser inom ekonomioch bygga på så småningom tills kandidatexamen i Ekonomi? Måste det vara bara en särskild universitet eller kan man välja kurser från flera olika universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kandidatexamen från de svenska lärosäten innehåller 180 högskolepoäng; det smidigaste är att läsa ett 3-årigt universitetesprogram som leder till kandidatexamen. Om du kommer in på ett universitetsprogram kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; dock är det tveksamt om yh-poängen kan tillgodoräknas (det är nämligen helt upp till lärosätet/institutionen att besluta om); det kan hända att någon kurs inom programmet ska du kunna hoppa över men det är inget som jag kan lova dig... och det är också svårt att få ett förhandsbesked från institutionerna (du kan försöka få det - kontakta personal på de institutioner där du vill läsa).
    Bygger man upp sin egen kandidatexamen, så tar man examen på den institutionen där man läser sin kandidatkurs och det är därför på den institutionen som du bör fråga om någonting från din YH-examen skulle kunna tillgodoräknas in i kandidatexamen. Svar på den frågan kan bli (tyvärr) Nej.
    I Sverige är det så att högskola-universitet och yrkeshögskola är olika skolformer och det finns inget system för att "översätta" yh-poängen till hp-poängen.

    Studie- och yrkesvägledare