712D4

    Hej! Jag har studerat hela gymnasiet på Komvux och det är dags för examen. Jag valde att gå en bageri och konditori utbildning, men har även lagt till flera ämnen för att uppnå de poäng som krävs för examen. Jag undrar om jag är tvungen att göra min examen mot yrkesexamen eller om jag kan göra den mot en högskoleförberedande examen? Jag har kommit till insikt med att jag varken vill bli bagare eller konditor och har därmed valt ämnen för att kunna vidareutbilda mig på högskola.

    För att vara exakt har jag läst bageri (1, 2 & 3), konditori (1, 2 & 3), choklad och konfektyr, branschkunskap och hygien vilket blir 1100 poäng. Sedan har jag också läst engelska (5 & 6), svenska (1, 2 & 3), historia (1a1 & 1a2), religionskunskap 1, samhällskunskap (1a1 & 1a2), matematik (1a & 2a), naturkunskap 1b, sociologi och psykologi 1.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    med yrkesexamen kan man komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning om man även har godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6. Om du uppfyller kraven för yrkesexamen, så tycker jag det är fördelaktigt för dig att ta ut just YRKESEXAMEN och inom den inkludera även svenska 2 och 3 och i engelska 6. Det är också bra (fördelaktigt för dig) om du inom komvux-examen inkluderar även kurserna som krävs för Särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du vill komma in på: exempelvis, om man vill bli Fastighetsmäklare, så kräver utbildningen godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c). Och om man vill bli sjuksköterska, då krävs det för Särskild behörighet bl.a godkänt betyg i Naturkunskap 2. Eftersom obehörig ej kan antas till en svensk högskole-universitetsutbildning, då är man i vilket fall tvungen att ha de godkända betygen(alltså i kurserna som krävs för särskild behörighet till just den utbildningen) och det är fördelaktigt att inkludera de kurserna inom 2.400poängen som komvuxexamen består av.
    Varför yrkesexamen och inte högskoleförberedande? Jo, du har många år kvar till pension och du kan i framtiden ändra dig och kanske vill, i alla fall under en viss period, t.ex som sommarjobb eller extrajobb arbeta som Bagare eller Konditor och då är det bra att du kan i så fall uppvisa yrkesexamen (det blir lättare att få jobb). Även om du söker jobb inom andra branscher än bageri/konditori så vet de flesta arbetsgivare att det i Yrkesexamen från gymnasiet och komvux ingår ett antal veckor obligatorisk "praktik"(APL) och då ser många arbetsgivare det som "arbetslivserfarenhet" vilket är en fördel när man söker jobb.
    Formellt sett, så ger inte Högskoleförberedande examen några fördelar i konkurrensen om utbildningsplats när man söker till högskola-universitet (i alla fall så är det i Sverige).

    Studie- och yrkesvägledare
    • 712D4 : Jag förstår att det är fördelaktigt för mig att ta yrkesexamen. Men det var inte min fråga. Jag undrar om det finns möjlighet för mig att ta högskoleförberedande examen istället. Om inte, varför?
    • Milla :

      Min åsikt är att det är mer fördelaktigt för dig att ta ut yrkesexamen men om du vill ta ut högskoleförberedande examen, så gör du planering mot en sådan examen med SYV på komvux i din kommun. Det finns sedan 1 juli 2021 två varianter på högskoleförberedande examina från komvux: inom Naturvetenskap/Teknik respektive inom Samhälle/Humaniora. Det kan hända att du inför högskoleförberedande examen kan behöva läsa några kurser till. Jag antar att det är inom  inom Samhälle/Humaniora du i så fall vill ta ut din examen (för att i examen  inom Naturvetenskap/Teknik måste t.ex matematik 3 c ingå och även kurserna i fysik och kemi).
      Du får, som sagt, ta upp det med SYV-en på komvux i din kommun. Jag ser inga fördelar i att undvika yrkesexamen och ta ut examen som är "högskoleförberedande" (för att yrkesexamen får innehålla alla kurser som du behöver inför en universitetsutbildning).