Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emanuel,
    75% studietakt = cirka 30 timmar/vecka (allt-som-allt, alltså lektioner, självstudier, inläsning, grupparbeten, skriva prov). Hur många lektionstimmar per vecka det blir kan bero på... men cirka hälften, brukar det vara alltså 15 lektionstimmar, men kan också skilja sig från en vecka till nästa och från en utbildning till en annan utb.
    Du måste alltså - i genomsnitt - lägga ner cirka 30 timmar (allt-som-allt) per skolvecka på studierna, om studierna är på 75% av studietakt.
    Hälsningar
    Peter

    • Emanuel :

      Tack för svaret. Är det optimalt att läsa på 75% på distans om man samtidigt jobbar heltid 100% där man dessutom jobbar oregelbundna tider samt varannan helg. Vad rekommenderas?

    • Anna : Det är väldigt olika vad varje person orkar med. Även familjesituationen, hälsa och hur lång tid man lägger på att pendla till jobbet + om man har hobbys som kräver tid och energi, allt spelar roll. Det finns många exempel på att folk jobbar heltid + läser på halvtid. Att man under långa perioder jobbar heltid och läser samtidigt på mer än halvtid är lite mer ovanligt, men förekommer.