stefan
    Hej!
    Får man bara läsa ämnen som man inte är gymnasiebehörig till eller kan man underhålla andra också?

    1 Svar

    Hej Stefan!

    Det kan variera beroende på vilken skola du läser på och beroende på elevens förmåga.
    Oftast prioriteras ämnen som krävs för att vara behörig till ett yrkesprogram eller för att få tillräckliga kunskaper för att komma ut i arbete så snart som möjligt, oftast sker det då via praktik.

    I en del skolor får du även läsa kurser som du har betyg i för att underhålla ämnet, matematik brukar oftast vara ett sådant ämne. Yrkesintroduktion ska vara utformat så att eleven ska både ska kunna läsa ämnen från grundskolan som saknas samt ämnen från nationella program i gymnasieskolan.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV