Hej Tabarak;

    om yrket Yrkeslärare - var god se info på framtid.se/yrke/yrkeslarare. Ang. Särskilda behörighetskrav för behörighet till yrkeslärarprogrammet var god se uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/behorighet-till-grundniva/sarskilda-behorighetskrav-for-lararutbildningen.

    Vidare gäller:

    För att anmäla sig till yrkeslärarutbildningen behöver man skicka dokumentation om sina yrkeskunskaper inom det ämne man vill undervisa i.

    Till följande universitet och högskolor ansöker man om validering i Valda:

    • Högskolan Väst
    • Karlstads universitet
    • Malmö universitet
    • Stockholms universitet

    Till ansökan i Valda

    Till följande universitet och högskolor ansöker man om validering i ValiWeb:

    • Göteborgs universitet
    • Högskolan Dalarna
    • Högskolan Kristianstad
    • Linköpings universitet
    • Linnéuniversitetet
    • Umeå universitet

    Till ansökan i ValiWeb

    Och vilken bedömning de gör ang. behörighet till yrkeslärarprogrammet kan ändras över tid... de behöver inte göra exakt samma bedömning om några år, som de gör idag. Jag kan tänka mig att några års arbetslivserfarenhet av arbete som förskollärare är fördelaktigt att ha, innan man söker till yrkeslärarprogrammet men vilken "formell bedömning" som kommer att göras - kan variera, beroende på vilket lärosäte man söker till och När man söker.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du inte har jobbat inom barnomsorg eller liknande verksamhet en längre tid innan din utbildning till förskollärare, skulle jag säga att du behöver skaffa dig lite arbetslivserfarenhet först, ett par år - förslagsvis.
    Det står inte uttryckt hur länge man ska ha jobbat men det står att man ska ha både teoretisk och erfarenhetsbaserad kunskap i sitt yrkesämne för att vara behörig till yrkeslärarprogrammet. Det är alltså en Bedömningsfråga. Olika lärosäten kan göra olika bedömningar, kan jag tänka mig.

    För särskild behörighet till yrkeslärarprogrammet görs en samlad bedömning av den sökandes meriter, de teoretiska OCH de praktiska. Så, det krävs förmodligen arbetslivserfarenhet efter utbildning för att vara särskilt behörig till yrkeslärarprogrammet.

    Jag kan inte uttala mig om hur många år man måste jobba då det alltid görs en individuell bedömning av den sökandes meriter. Det beror på vad personen gjort i sin tjänst t.ex. och förstås också vilka yrkesämnen hen söker behörighet i.

    De som gör bedömning av den särskilda behörigheten till Yrkeslärarprogrammet, brukar anlita branschexperter för bedömning av yrkesmeriterna (de teoretiska och praktiska) ur en bedömarbank som UHR har upprättat tillsammans med lärosäten.

    Som du märker är detta en komplex fråga ....
    Läs gärna om UHR:s yrkesämnen och behörigheten därav: uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Behorighet-till-grundniva/Sarskilda-behorighetskrav.

    Hälsningar
    Julia SYV