En funderande student

    Hej! Har tidigare gått humanistiska programmet och tänkte nu söka in på läkarprogrammet. Har dock väldigt bra betyg från gymnasiet som jag inte vill sänka och kan därigenom inte göra prövning på matte 4 etc. Behörigheten är kemi 2, fysik 2 och biologi 2 samt matematik 4. Kan man göra prövningar på matte 3, fysik 1 och biologi 1 och inte få neddragen merit? Tänkte att det verkar logiskt genom att behörighetskraven är kemi 2, fysik 2 och biologi 2 samt matematik 4. Tänkte om man fick E i dessa ämnen kan man senare en termin på folkhögskola eller liknande genom att det inte heller sänker ner meriten.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gabriella!
    Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Har du fått ut EXAMENSBEVIS eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?
    Har du godkänt betyg i matematik2? I HU ingår ju endast matematik 1b som obligatorisk kurs.

    Du nämner prövningar, men hur ska du skaffa dig kunskaperna? Genom självstudier? Varför inte läsa kurserna i stället?
    Läsa fysik, kemi, biologi och mer matematik, på gymnasial nivå, kan man både på komvux, på folkhögskolorna och på högskolenivå (naturvetenskapliga basår på universiteten).
    Om du läser kurserna på komvux eller gör prövningar i kurserna, då räknas fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (betygen i de kurserna) in i ditt jämförelsetal/snittbetyget (detta för att de kurserna krävs för särskild behörighet).
    Om du däremot får omdöme om naturvetenskapligt behörighet från en folkhögskola eller godkända betyg inom naturvetenskapligt basår på högskola-universitet, då påverkas inte ditt meritvärde som du får på dina gymnasiala betyg (som ingår i ditt examensbevis, om du nu fick ut just Examensbevis och inte endast ett studiebevis); studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Och man måste ha även grundläggande behörighet, inte endast särskild behörighet.
    *******
    Jag tänker också på följande: du nämner att du kanske får endast E-betygen i naturvetenskapliga ämnen på nivå1, men just naturvetenskapliga ämnen utgör grund i läkarutbildningen. Om man har "svårt" för matematik och/eller fysik, kemi, biologi, då kanske man bör satsa på något annat kunskapsområde än medicin.
    Att komma in på läkarprogrammet är första steget, sedan gäller det att klara hela den långa och krävande utbildningen som pågår i 6 år. Det är tyvärr så att inte alla som påbörjar läkarprogrammet som blir färdiga läkare. Man kan tvingas sluta på utbildningen på grund av att man inte hänger med i den höga takten som studierna körs i.
    Förlåt om det kanske låter som lim jag tvivlar på att du är "tillräckligt duktig" men det är ju du själv som nämner E-betygen i naturvetenskapliga ämnen.
    Det är du som bestämmer vilka studier du söker till. Kommer du in, får du läsa; hänger du med hela vägen så är det jättebra!
    Det konkreta svaret på din fråga finner du i sammanfattande /förklarande/ texten på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar ;
    Har du efter det att du läst på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar frågor kvar, är du välkommen att återkomma (både genom att skriva kommentarer här i tråden och/eller genom att ställa en ny fråga).

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, Lycka till!

    Liselotte