Btenda
    Hej! Nu är det så att jag går i 8an, jag går just nu i B klassen och skulle jätte gärna vilja byta klass till B eller C klassen då mina bästa kompisar går i de klasserna. Jag har tre "kompisar" i min klass som jag sitter med på lektionerna och äter med på lunchen ibland. Men jag tycker nästan inte om dem och litar inte på dom, kan inte vara mig själv med dom och det känns som dom inte tycker om mig. Jag är bara med dem för att jag inte vill vara helt själv men nu för tiden tror jag nästan att jag hellre vill vara ensam än att känna mig utanför när jag är med dem, dem vill hellre också bara jobba med varandra när det är tex grupparbete eller på hemkunskapen, då sliter de tag i varandra och jag blir ensam kvar. jag undrar vem man ska gå till om klassbytet? Måste mina föräldrar "godkänna" klassbytet? Och "räcker" mina anledningar till at byta klass? Har mått ganska dåligt över detta och haft ångest.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Btenda,

    det är jättetråkigt att du känner dig ensam, och inte trivs i din klass!

    Jag tycker du kan börja med att prata med din klasslärare och med kurator på din grundskola. Och också med sjuksköterska kan du prata, tycker jag... och om du har någon favoritlärare, som inte är din klasslärare - kan du prata med den läraren också.

    Du är inte myndig och dina föräldrar (vårdnadshavare) har mycket att säga till om allt som har med dig att göra.

    Å andra sidan, så tillfrågas inte föräldrarna (oftast i alla fall) när rektor och lärarna gör indelning i klasserna /från första början/ - och då tycker man att rektor kan också flytta eleven från en klass till en annan, utan att tillfråga föräldrarna. Men det skadar givetvis inte om dina föräldrar är informerade och deltar i diskussionen, och säger "sitt" (sin åsikt, sin mening, alltså).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar / lycka till!

    ANNA