KaK
    Hej! När man har läst klart masterprogrammet i läkemedelsanvändning (2-årig utbildning) ....kan man sedan gå vidare till forskning (forskarutbildning) för att få PhD ?
    Med enklare ord kan man få PhD efter att man har fått masterexamen i läkemedelsanvändning? Om ja, vad kan man forska inom (i vilket område) med de kunskaper som man har fått från masterprogrammet i läkemedelsanvändning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej KaK!
    Med examen från masterprogrammet, så som reglerna är idag, kan man söka till forskarutbildningen. Förhoppningsvis ändras inte ngt så där jättemycket på den fronten inom några år, men du kan fråga om studievägledare på just Masterprorammet i Läkemedelsanvändningen känner till ngt. annat.

    Forskning på område "läkemedelsanvändning" borde i första hand inrikta sig på förbättring av läkemedelsanvändningen, dvs hur läkemedel kan användas på ett "bättre sätt". Det finns många olika läkemedel och man som forskare väljer en viss del av "fältet" att inrikta sig på - ex. på antibiotika eller på läkemedel som personer med diabetes använder - kanske endast på användning av insulin... man kan som forskare t.ex titta på hur situationen är idag - om mediciner förskrivs "i onödan" - eller om mediciner inte används när de borde användas och vad det har för konsekvenser på individnivå /för den enskilde patienten/ och på samhällsnivå (vilka konsekvenser det får för samhället i stort). Forskaren försöker sedan dra slutsatser och ge rekommendationer om hur just det läkemedlet som hen forskade om kan användas på ett bättre sätt, så att det blir billigare och bättre eller så att det blir lika bra men billigar; eller om det blir lite dyrare på kort sikt men väldigt mycket bättre på lång sikt så att den extraförlust i pengar idag lönar sig på så sätt att patienter kommer ut i arbete snabbare eller får mycket förbättrade livsvillkor.

    Du kan också med fördel vända dig till >> studievägledningen på Uppsala Universitet där det aktuella programmet ges
    Vänligen och gott nytt år!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej! tack för svaret :) Men gäller det samma regler för magisterexamen också ? Kan man efter magisterexamen (1 år) studera vidare på forskarnivå ? Hur söker man till forskarutbildningar efter att man har fått sin master/magisterexamen?
    • Anna : Man brukar söka Doktorandtjänster, när de utlyses. Blir man antagen som Doktorand, får man lön och kan använda tiden som doktorand, normalt sett 4 år - till att skriva sin avhandling men även viss arbete på institutionen brukar ingå, både administration och undervisning.