Evelyn

    Hej! Det är så att det snart är dags att söka in på gymnasiet för min del. Jag är inne på främst Östra Real där jag vet att min merit räcker och har även fått ett bra intryck av skolan! Men, jag vill helst gå linjen sam beteende men på denna skola har dom endast samhälle med inrikting samhälle eller med inriktning media och kommunikation. Jag är ganska intresserad av psykologi och filosofi men man läser endast psykologi tredje året. Min fråga är då: Kan man läsa till kurser i psykologi och filosofi även fast det inte finns med på schemat?

    Enklast hade kanske varit att jag söker in på en skola som redan har dessa men blev så kär i Östra Real så är lite kluven.. Tack på förhand för svar! /Evelyn, 15

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej EveIyn,

    du tycker om Östra-reals-gymnasium>> som inte erbjuder den inriktning, Beteendevetendkap>>, som du egentIigen viII gå, är det så? Har jag förstått dig rätt?

    Se i programpIanen för SA>> och du ser vad skiIInaden meIIen inriktningarna är.

    Om du Iäser inriktning Medier, Iäser du Iika mycket PsykoIogi som på inr,Beteendevet.

    Det du "missar" är kurser i SocioIogi, Kommunikation och Iedarskap. Jag Kan inte svara på frågan om du ska få Iäsa en eIIer fIera av de kurser. Om de kommer att erbjudas - då kan du Iäsa dem för de får Iäsas som Programfördjupande. Men om kurserna inte kommer att erbjudas, då går det inte att Iäsa dem... :(

    Dock får du aIItid bedriva sjäIvstudier. Du får Iåna böcker på bibIioteket och Iäsa hur mycket som heIst inom aIIa de ämnen som du är intresserad av.

    VänIigen

    JuIia SYV