Juan
    Jag funderar på att söka in till en utbildning som heter ( personal och arbetsliv ) eller social arbete kan man säga, att man jobba i företag och personal såsom HR arbete.

    Jag tycker om att läsa sådana utbildning men jag är lite rädd för att det behövs mycket arbetskravGråter. fast det känns att det är svårt att få jobb i framtiden eller hur?
    någon som kan rekomendera, tipsa något !? eller kan tipsa mig till en bra utbildning som jag ska läsa .. till ex socionom och psykologi utbildning men mina meritpöang räcker ju inte att söka in.

    Tack ändå

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Juan,
    inom personal-arbete finns många olika yrken, ex. Personalredogörare>> och/eller som
    Löneadministratör>>, som man kan få anställning inom med "endast gymnasiekompetens>>", om man har tur - och HR-specialist, det ingår inom personalarbete allt från att betala ut löner till att bli en Personalchef. Det är helt olika typer av utbildning som krävs för att kunna göra de olika typer av jobb.

    Kika gärna på många olika yrkespresentationer, ex. på https://www.framtid.se/yrke/personalplanerare
    och
    https://www.framtid.se/yrke/personalspecialist

    och frågan är då - vill du skaffa dig en lång högskoleutbildning eller vill du få jobb så fort som möjligt?
    Om du är beredd att söka till en lång högskoleutbildning, se https://www.framtid.se/yrke/personalvetare
    och det är i första hand på personalvetarprogrammen som vi rekommenderar att läsa; det går dock också sätta ihop sin egen utbildning (kandidatexamen där kurser i arbetsrätt, personalekonomi och andra kurser som kan vara "bra att ha" om man vill jobba med personalfrågor, kan ingå). Om vilka kurser som du kan ta in i en kandidatexamen, måste vi hänvisa till studievägledare på just det lärosäte från vilket du vill ta ut kandidatexamen; detta för att varje högskola/universitet får lov att bestämma lokalt på sitt egna lärosäte exakt vilka krav de ställer för att kunna utfärda Kandidatexamen.
    Jag tycker personligen och vet att många håller med mig om att utbildningar på YRKESHÖGSKOLA är en bra väg in i arbetslivet; de är inte jättelånga (oftast max 2 år men det finns många kortare på 1 eller 1,5 år) - de är mycket arbetsmarknadsorienterade och får lov att starta endast om läget på arbetsmarknaden för just den kompetensen är, enligt experternas bedömning, god eller mycket god. De yrkeshögskoleutbildningar som är på 2 år innehåller alla rätt mycket praktik och på praktiken skaffar man både arbetslivserfarenhet och värdefulla kontakter. Resultat av att få jobb i direkt anstlutning till en YH-utbildning är mycket hög, den högsta bland alla studieformer - över 90% av alla som tar examen från en yrkeshögskoleutbildning får jobb i princip direkt efter utbildningen och ca 70% får jobb som direkt motsvarar den kompetensen som de skaffar sig på en yh-utbildning.
    Kika på www.yhguiden.se och tänk även på att utbud av yh-utbildningar förändras ofta... detta för att det följer utvecklingen på arbetsmarknaden. Nu, snart, i slutet av januari/början på februari kommer många nya yh beviljas och de dyker under februari upp på www.yhguiden.se - så håll utkick.
    Det som också är mycket bra med yh är att du behöver inte prioritera, utan kan söka många olika yh - alla "i första hand" detta pga det är direkt till skolan som man söker, och inte centralt. På så sätt kan du söka väldigt många olika yh och även kommer in på flera olika yh samtidigt; och du kan samtidigt också komma in på högskola/universitet (ansökningar till högskola och till yrkeshögskola sker helt oberoende av varandra).
    Bästa hälsningar

    ANNA