Kimia
    Hej,om man vill komma in på läkarprogrammet med hög resultat av hp,men så kommer man inte in första gången,just p.g.a,att man inte har tillräckligt hög resultat,söker man då fler gånger tills man kommer in & får en utbildningsplats?.
    Undrar även om det är först de med höga betyg eller de med hög resultat som kommer in först?.

    Tacksam på förhand!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej,
    det här gäller vid antagning till Läkarprogrammet idag:
    "Urval:
    Betyg (66 %) och högskoleprov (34 %). Till hälften av platserna i betygsurvalet används högskoleprovet som skiljekriterie vid lika meritvärde."

    Högskoleprovet kan man göra hur många gånger som helst (tillfälle ges 2 ggr om året), resultat är giltigt i 5 år och det är det bästa resultatet som gäller (så länge det är ett giltigt resultat). Om man inte kommer in kan man välja att INTE göra högskoleprovet ännu en gång och söker då nästa gång med det gamla resultatet men det är fördelaktigt att göra HP ännu en gång för att i fall man får sämre resultat, gäller ändå det högre "gammalt" resultat, men förhoppningen är ju att man får högre resultat och har då bättre chans att komma in.

    Mvh Anna Syv