charlotte
    Hej, fråga 1 . vill söka till JUristprogrammet och har hört att det är svårt att komma in. Grundläggande plus historia A och samhäll A har jag för det läste jag i Gymnasiet. dock har jag snittvärdet eller vad det heter 15. och antar då att mina chanser inte är höga? skall jag söka ändå? Hp blev ju inställt och mitt hp jag skrev 2010 gäller inte längre. Vad tycker du jag skall göra? kan man läsa språk eller matematik för att få meritvärde?

    fråga 2. Hittade Ett program på distans 180 hp inom folhälsovetare typ blev man. det känns lite "flummigt " och vet inte hur chanserna ser ut för det jobbet efter utbildning även om det är praktik i utbildningen. Är de värt 3 år och kanske inte ens har lätt att få jobb ??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    boka gärna tid med SYV på komvux så får ni tillsammans komma fram om hur du kan höja dina chanser att komma in. Ang.meritvärde... man konkurrerar med meritvärdet och det är summan av snittbetyget (jämförelsetalet) + de eventuella MERIT-poäng/extrapoäng. Max antal extra/meritpoäng som man kan ha är 2,5.
    Om du idag har jämförelsetal på 15 och får max meritpoäng blir ditt meritvärde 17.5 och det är alldeles för lågt för att ha en realistisk chans att komma in på juristprogrammet, så jag tror inte på den lösningen.

    T.ex antagningsstatistik ang.juristprogrammet på stockholms universitet:

    i kompletteringsgruppen (de som efter gymnasiet höjde sitt meritvärde) går inte antagningsgräns till under 20.24... och 20.00 har man om man har alla A (eller MVG) i alla kurser. Och ovanpå det ska man även ha någon meritpoäng (extra-poäng) för att annars kan man inte komma över gränsen på 20.00.
    I Vilken stad vill läsa juristprogrammet?
    ****
    Vi får hoppas att högskoleprovet kommer gå att skriva under våren 2021.
    Det finns också lite "speciella" varianter - t.ex i Lund, om du skulle vara intresserad av att läsa juristprogrammet i just Lund - UJIK - alla som har grundläggande behörighet till högskolestudier och söker till den kursen tas in, den ges på distans. Sedan är det 20 st. med bäst resultat på tentan i slutet av kursen som får garantiplats på juristprogrammet i Lund. Tyvärr kan man inte börja läsa i en annan stad om man fick garantiplatsen på Lunds Universitet och det är också svårt att komma med bland de 20 bästa resultat. Om UJIK - se lu.se/#!JURF12-ujik

    Inom Juridik finns annar yrken som inte kräver examen från juristprogrammet, t.ex till Paralegal utbildar man sig inom yrkeshögskola. Listan på yh-utb till paralegal: yhguiden.se/resultat?Education.text=paralegal

    ang. Folkhälsovetenskap
    Kika gärna på framtid.se/yrke/folkhalsoplanerare och på framtid.se/yrke/folkhalsosamordnare Läs också på utbildningarnas egna hemsidor och fråga studievägledare som jobbar på de programmen som du funderar på att söka till.
    Allmänt gäller: situationen på arbetsmarknaden kan förändras. Hur jobbmöjligheterna inom ett visst yrke kommer se ut om 3-4 år är det egentligen ingen som vet. Finns arbetsmarknadsprognoser men de kan slå väldigt fel; tänk t.ex på Covid-19 situationen/krisen och vem kunde på förhand veta att det skulle inträffa?

    Juristprogrammet ges på flera orter och man får ta och titta på antag.statistik på den orten där man vill läsa eller på alla orter, om man vill.
    För Umeås jursitprogrammet:

    alltså till HT2020 krävdes det i kompletteringsgruppen 20.26, och förra året 20.16 och året innan 19.95 (för att få meritvärde på 19.95, som är "nästan 20.00" så ska man ha alla B-betyg (det är hälften VG och hälften MVG + max antal merit-extrapoäng).

    • : OKej tack för den peppen!....
    • Anna :

      Var god läs hela mitt svar - om, igen. Jag har fyllt på med info mitt i svaret. ... Om man tittar på antagningsstatistik till juristprogrammen så ser man att det brukar krävas mycket högt meritvärde. Du får givetvis söka. Alla får söka. Men om man ska vara realistisk, så tror jag inte det kommer att gå vägen.
      Har du ett Slutbetyg från gymnasiet, se vilka kurser som har motsvarande nya kurser och det är endast i dem som du kan höja betygen. Så, ska man hitta var man kan göra prövning och skaffa sig kunskaper genom självstudier. Svårt (ibland omöjligt att hitta var man kan göra prövningar - bl.a pga Covid-19). Är det bättre om jag skriver att jag tror att du kommer in, när jag inte gör det? ...?