wbeter

    Hej!

    Jag önskar att forska inom socialpsykologi i framtiden. Jag har hittat två kandidatprogram hittills som inkluderar socialpsykologi, Beteendevetenskapligt kandidatprogram på Uppsala Universitet, och Kandidatprogram i beteendevetenskap på Lunds universitet. Programmet på

    Uppsala har totalt möjligheten att plugga 90hp socialpsykologi, medan det i Lund bara har 30hp. Har detta någon vikt i en framtida karriär av forskning inom området?

    Tack på förhand!

    Uppdatering: På Lunds universitet så står det att man får en kandidatexamen i beteendevetenskap med huvudområde psykologi eller sociologi som ger behörighet till vidare studier på avancerad nivå inom respektive huvudområde. Innebär detta att jag isåfall behöver lägga till ytterligare 30-60hp för att få behörighet till högre studier inom socialpsykologi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får bäst svar på just den typen av frågor av studievägledare på de institutioner där de aktuella utbildningarna ges. Det svaret jag kan ge (som inte är expert inom det område) är att du kommer efter grundutbildningen behöva komma in på utbildning på avancerad nivå: magister eller masterprogram och man vet inte med större säkerhet vilka utbildningar som kommer erbjudas (går att söka) om 3 år... Jag tror att behörighet till passande utbildning på avancerad nivå skulle beskrivas så här: kandidatexamen med huvudämne socialpsykologi eller motsvarande utbildning (så brukar det nämligen, oftast, vara) men vad "motsvarande utbildning" är - är en bedömning som antagningsgruppen på lärosätet (det lärosäte som erbjuder den utbildning som du vill komma  in på) kommer att göra. Jag kan inte lova dig ngt om hur antagningsgruppen kommer att bedöma. Du kan försöka få svar från antagningsrupper på de lärosäten där det idag erbjuds utbildningar på avancerad nivå som du kommer att sikta på.
    Jag tänker också så här: sök i första hand till det programmet där det ingår så mycket socialpsykologi som möjligt och i andra hand till det andra programmet. Jag tycker det är bättre om du kan läsa så mycket inom just det ämne som intresserar dig som mest och jag tror också att du blir "mer behörig" till fortsatta studier inom rätt område, men om du inte kommer in på det programmet, då är det väl bättre att läsa något "liknande" än att inte läsa ngt., över huvudet taget. Men titta också på fristående kurser i socialpsykologi t.ex sh.se/kurser/grund/social-psychology och mdu.se/kurser?kod=PS (den här kursen ges på halvtid/distans och du kan kanske läsa den samtidigt som du läser en annan utbildning på heltid eller om du jobbar).

    Studie- och yrkesvägledare
    • wbeter :

      Tack igen Milla!

      Låter verkligen som det är en stor osäkerthet i framtidens kurser. Jag tar och kontaktar skolorna genast. Du nämnde fristående kurser, och jag har frågor angående just det, ifall det föredras att ställa i ett separat inlägg så kan jag göra det, annars ställer jag frågorna här.

      När det kommer till att söka fristående kurser så antar jag att du syftar på att bygga en egen examen. Detta är något jag kikar på, men begriper inte hur man gör det och samtidigt lyckas undvika krockar i scheman. Jag ser att en termin brukar ligga på 30hp. Jag har hittat kurser inom socialpsykologi, exempelvis på Uppsala Universitet som är på 30hp och går över två terminer. Det innebär väl då 15hp per termin. För att fylla ut så jag har 30hp per termin så behöver jag då välja ytterligare en kurs, men hur gör jag för att veta att dessa två inte krockar?

    • Milla : Jag menar så här: om du inte kommer in på ett program, och är mycket intresserad av ett visst ämne, då är det bra att börja läsa det ämnet - både för att du är intresserad men även för att testa hur det är att läsa på universitetsnivå. Att bygga upp egen examen av fristående kurser är också ett alternativ men det finns inga garantier på att lyckas; det är omständigt och osäkert. För att kurserna inte ska krocka så bör man undvika läsa mer än endast En kurs på Dagtid; samtidigt kan man läsa kurser på distans och på kvällstid. Det är mycket smidigare (bekvämare och säkrare) att komma in på ett program. Samråd med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges - de lär ha fått liknande frågor förut och bör kunna ge dig tips och råd. Lycka till!
    • wbeter :

      Tack för svaren! Har vidare frågor kring att bygga egen examen, men ställer dem i ett separat inlägg så andra lättare kan ta del av det.

    • Milla : Du får bäst svar om hur du bygger egen högskole-universitetsexamen från en studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen.
    Läs alla kommentarer