Sofia
    Hej! Jag velar jättemycket just nu om jag ska välja sam-sam eller sam-media... Jag har hört att det är jättesvårt att få jobb efter sam-media även om man har utbildat sig på högskolan. Och att det ska vara jättemycket muntliga saker vilket inte är min grej, för jag älskar att skriva.
    Vad kan man bli efter sam-sam? Kan jag bli något inom skrivaryrket om jag går sam-sam?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia,
    du behöver inte bestämma dig angående INRIKTNINGEN redan nu. Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet väljer man till å k 2. Om du söker till skolorna som erbjuder BÅDE inriktning "Sam" och "Media" kan du bestämma dig under å k 1. I fall du vill i första hand söka till en skola som bara har en av de inriktningarna - då är det lite mer bråttom att bestämma sig.

    Inriktningen utgör en liten del av Samhällsvetenskapsprogrammet. De flesta av kurserna är det exakt samma på alla inriktningar.
    Av 2500 poäng utgör inriktningen Samhällsvetenskap 450 poäng och inriktningen "Medier, Information och kommunikation" - 350 poäng.
    Det är, dessutom, fullt möjligt att läsa båda inriktningarna samtidigt. T.ex. om du läser inriktning "Medier, info-..." och väljer inom Programfördjupningen Geografi 1, 100 poäng; Historia 2a 100 p.; Samhällskunskap 2 och 3 - 200 poäng. Då fattas det bara en 50-poängs kurs - Religionskunskap 2, 50 p. för att du skall ha kurserna från båda inriktningarna i din Gymnasieexamen. Religionskunskap 2 kan du då läsa inom Individuellt val (200 p.) och då har du klarat av att ha samtliga kurser från båda inriktningarna in i din gymnasieexamen.
    Å andra sidan, om du är intresserad av att skriva så kanske du vill ta kurser Litteratur & Skrivande inom Programfördjupningar eller inom Individuellt val. I så fall ryms inte både inriktningarna samt Litteratur & Skrivande in i 2500 p. utan du behöver läsa 50 poäng för mycket. Det är också fullt möjligt. Du ansöker om att få läsa en så kallad "utökad kurs". Skolan kan i och för sig neka dig att läsa utökade kurser, men du kan alltid fråga.

    Sammanfattning:
    om du söker till skolor som erbjuder båda inriktningarna - kan du bestämma dig under å k 1 på gymnasiet;
    du kan (nästan i alla fall) "läsa båda inriktningarna" genom att välja "de rätta kurserna" inom programfördjupningen och individuellt val;
    skillnaden mellan inriktningarna på Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor som på många andra program och det är därför inte avgörande för din framtid - vilken inriktning på SA du kommer att läsa.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tack så jättemycket för ditt svar, det hjälpte verkligen!
    • Mikael : Vad bra!" Vi önskar dig stort LYCKA TILL! Mikael SYV