Nessa
    Hej,

    Jag har sen barnsben velat bli lärare och nu när det snart är dags för mig att söka till högskolan (Ämneslärarutbildningen) så har jag drabbats av stor beslutsångest.

    Jag har ett enormt stort intresse för litteratur och tack vare skönlitteraturen har mina kunskaper i engelska blivit väldigt bra att jag nästan använder mer engelskan än svenskan i vardagen. Så att studera till högstadielärare men ingångsämne engelska var en självklarhet för mig fram tills jag läste om vilka arbetsuppgifter en engelska lärare har samt kursutbudet på utbildningen. Det används väldigt lite skönlitteratur i undervisningen samt under högskolestudierna. Men däremot när jag läste om svenskämnet så är det nästan bara massa litteraturvetenskap och textanalys, vilket är mitt stora intresse. Då jag ska studera till högstadielärare så har jag rätt att välja tre ämnen, och dem resterande ämnena tänker jag välja historia och religion. Så nu vet jag inte vilket ämne jag ska ta som ingångsämne, eller huvudämne. Väljer jag engelska så får jag chansen att arbeta med något jag verkligen kan och har talang i, väljer jag svenska så arbetar jag med mitt stora intresse, men har ingen användning av engelskan. Vad ska jag göra? :/

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland ställs man inför två hötappar och jag är osäker på om det jag skriver kan hjälpa. Dock ser jag ju lite skillnad mellan begreppen talang och intresse som du nämner i samband med dessa två ämnen.

    Svårigheten till beslut kan ju vara i att du hela tiden tagit engelskalärare som ett självklart mål men nu känner att yrkesrollen inte ser ut som förväntat. Även om jag inte är lärare så vågar jag nog mig på att säga att man nog sen är ganska fri i sin lärarroll och du kan säkert som färdig lärare få eleverna att nå målen med kanske andra verktyg än vad just din utbildning givit dig.

    Men visst - nu har svenskan seglat upp och det verkar ju vara ditt stora intresse vilket jag kan tycka väga tyngre i just detta val. Detta är således lite fria reflektion från min sida. Hoppas du kommer fram till ett bra beslut. /Lena, Syv

    Frågor och svar taggade med 'anpassad skolgång' (2 st.)

    • Freja

      Går det att ha anpassningar?

      Hej! Jag börjar gymnasiet i höst och har under flera år i grundskolan haft anpassad studiegång. Jag har autism samt lider av psykisk ohälsa (depression och ångest bl.a.), så att vara färre timmar i skolan och istället arbeta hemifrån har hjälpt mig mycket. Och desto mer jag varit hemma desto...

      Julia: : Hej Freja!du skriver om att det har gått väldigt bra om du har studerat hemifrån, så varför inte försöka komma in på Korrespondensgymnasiet som erbjuder undervisning på distans?... Läs hela svaret
    • Elisabeth

      Hur fungerar anpassad skolgång och vem kan få det?

      Hej. Har en son som går 1: året på ekonomiprogrammet. Har hoppat av Samhällsprogrammet förra året. Skolarbetet går tungt, dålig motivation att ta sig till skolan, svårt att hitta vänner osv. Då allt varit problematiskt har vi sökt hjälp inom psykiatrin och det visar sig att han nog har...

      Mikael: : Hej Elisabeth, har man diagnos "på pappret" är det många ggr lättare att få igenom anpassningar av olika slag; detta bl a för att skola då kan förhoppnings... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga