heeej

    Just nu går jag i ettan, natuvetenskapsprogrammet. Jag har alltid tänkt att jag ska gå ekonomi men fick höra att natur är bättre eftersom det är bredare då jag inte vet vad jag vill bli i framtiden. Nu känner jag att jag vill byta men ändå inte, är det värt att gå natur? Om jag byter till ekonomi nu kommer jag vara bakk och behöva gå om?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan lägga in ansökan via gymnasieantagningen till år1 på ekonomiprogrammet (EK) till hösten 2024 och det finns inga nackdelar för dig att göra det. Om du får plats på EK (via gymnasieantagningen) kan du alltid tacka Nej och stanna på ditt nuvarande program.
    Att byta mitt i läsåret (nästan i slutet av november) brukar inte vara möjligt. Men om du uppvisar godkända betyg från NA när du är antagen till EK är det möjligt att du blir uppflyttad till årskurs 2 på EK (detta för att programmen är inte så jätte-jätte olika och rektorn på ditt nya program kan även fatta beslut om Individuellt anpassat program och i så fall ersätta vissa obligatoriska kurser med de kurserna i vilka du redan har godkända betyg); på så sätt kan det bli så att du totalt går 3 år på gymnasiet och mot slutet av år3 kan ta ut examensbevis från ekonomiprogrammet. Om individuellt anpassat program var god läs på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    Om EK läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK
    Programplan för EK kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf OBS! alla kurser som i programplanen står under "Gymnasiegemensamma ämnen" måste man tvunget ha betyg i, för att uppfylla kraven för examensbevis. Övriga kurser kan bytas ut enligt rektorns beslut om Individuellt anpassat program.
    ____
    Vad gäller att byta gymnasieskola eller program inom samma skola mitt i läsåret, så är det, som regel, inte möjligt men det skadar inte om du gör Intresseanmälan hos de gymnasieskolorna som du är intresserad av. Många gymnasieskolor har på sin hemsida möjlighet att ta emot Intresseanmälan om att byta till deras skola.
    T.ex  kan en gymnasieskola svara så här (på frågan om att byta till deras skola): "Just nu är det fullt i alla våra klasser men eleven kan göra en intresseanmälan på vår hemsida om att byta till oss. Om och när vi kan erbjuda en plats kontaktar vi i så fall eleven." Till just den skolan, ProCivitas i Hbg kan du göra intresseanmälan på https://procivitas.se/helsingborg/byta-till-oss/

    Studie- och yrkesvägledare