Oscar
    Jag går "Design och produktutveckling" andra året och undrar:
    Är det lönt att läsa fysik 2 och inte matte 4-5? (för jag har svårt för matte, dock klarat godkänd på 1-2-3maC, men har lätt för fysiken(Fy1 som jag klarar galant) - ifall jag ska gå kandidatprogrammet-industridesign och kanske senare luta mig lite mer mot ingenjörsjobbs-stilen.
    Jag vill inte bara liksom hålla på med design, jag vill också hålla på med det mekaniska och skapa allt i ett/en projekt/produkt, som jag hört att liknande ingenjörsutbildningar kräver.
    Antingen väljer jag detta, eller endast Designämne-kurser. Jag kan också istället välja Engelska 7 kursen med tanke på att skolan skolan i Umeå har engelska elever och presentationer. Dock vill jag inte ha både fysik och engelska. Snälla hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,
    högskoleingenjörsprogrammen kräver bl.a godkända betyg i fysik 2 och i matematik 4. Det går inte att komma in på ingenjörsutbildning på högskolenivå, i Sverige, om man inte både har fysik2 och matte 4 samt kemi1 och grundläggande behörighet, t.ex examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Tips!
    Hitta den utbildning på eftergymnasial nivå som du vill komma in på och se vad som krävs för särskild behörighet. Något tekniskt program på högskolenivå kanske ändå finns som inte kräver matte 4 utan "nöjer sig" med matte 3c, det kan hända. Men utbildningsutbud förändras och just det programmet kanske upphör sen, när det blir dags för dig att söka, så säkrare är det att skaffa sig även matte 4.
    Att kunna mer matte och engelska är alltid bra, oavsett var man jobbar sen. Därför är det om du kan läsa engelska 7 och även högre kurser i matematik.
    Kika på olika yrken på www.framtid.se
    Glöm inte att eftergymnasiala utbildningar finns i olika skolformer - bl.a inom yrkeshögskolan. Se några exempel på yh-utb. länkarna nedan:
    nackademin/elingenjor-konstruktion
    nackademin/devops-integrerare
    nackademin/byggprojektor-bim
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/tekniker-robot-och-automatiserad-logistik
    campus-varberg/systemutvecklare-net
    campus-varberg/solenergiprojektoer-specialisering-solceller
    campus-nykoping/projektledare-elteknik
    xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker
    edugrade/fibertekniker
    campus-nykoping/elkraftingenjör
    campus-varberg/byggingenjör
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan
    xenter-botkyrka/3d-tekniker