Arbetsköpare

    Hej! Jag vill läsa läkarprogrammet utomlands. Några personer som går på det universitet jag har ansökt till berättar för att programmet är svårt. De menar att det kan vara till fördel om man tar en distans engelska kurs med 7,5 högskolepoäng på ett universitet i Sverige. Detta för att ifall man inte klarar någon kurs på universitetet utomlands så kan poängen man får från distanskurs täcka för det så att man kan fortsätt kunna söka studiemedel från CSN. Jag vill fråga om eran åsikt om detta och om ni vet ifall andra studenter har gjort likadant? Med vänlig hälsning, Masih

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Masih,
    frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, för att det är där beslut om studiemedel fattas.
    Det jag kan säga är att 7,5 högskolepoäng motsvarar studier i en termin på 25% av studietakt. Det är alltså en liten kurs. Jag tänker också på att i fall du inte klarar av få godkända betyg i de kurser du läser inom läkarprogrammet utomlands, då får du ju inte fortsätta läsa på programmet. Eller så kanske du får fortsätta läsa (om du betalar för dina studier) men du får ju inte ut läkarexamen (du behöver ha godkända betyg i kurserna som ingår i programmet för att få ut examen). Så, jag kan inte se ngn direkt nytta av en liten kurs vid sidan av; du kommer också sprida din tid och energi på flera studier, vilket kan skada dina huvudsakliga studier (alltså studier som leder till läkarexamen).
    Säg att du ska läsa på 25% vid sidan av heltidsstudier. Du måste i så fall lägga 10 timmar varje vecka på den lilla kursen. Och så 40 timmar i veckan på dina huvudsakliga studier, så det blir studieinsats på 50 timmar/vecka. Risken finns att du inte blir godkänd i den lilla 7.5hp-kursen och inte heller i alla kurser som ingår i läkarutbildningen (för att du tog dig "vatten över huvudet").
    Men jag kan inte direkt avråda dig genom att säga att det är en dålig idé. För det första, så är det bra att lära sig mer engelska (distanskurs du nämner i din fråga är ju en kurs i engelska). Om din studiekapacitet räcker för att läsa på 125% av normal studietakt, så kan du läsa vid sidan av heltidsstudier. Det är inte ovanligt att folk läser på heltid och jobbar halvtid vid sidan av, eller läser på 150% av studietakt.
    Vilken studiekapacitet man har är väldigt olika från person till person.
    Det största argumentet "mot" studier vid sidan av som jag har är att du måste ju ändå klara av få godkända betyg i kurserna som ingår i läkarutbildningen (annars får du ju inte ut examen i slutet av programmet).

    • Arbetsköpare : Tack för svaret. Jag håller med om att jag måste sätta fokuset på kurserna i läkareprogrammet. Jag har som uppgift att klara de kurserna och ta examen. Ett utav universiteten jag ska söka till har vissa krav på studenter som ska börja andra året. Man måste ha klarat ett anatl kurser från första året. När man startar tredje året menar dem att man måste ha godkänt betyg i alla kurser från första och andra året. Så man kan inte slippa kurserna. Men som student så har man en tidsperiod på ungefär två år att klara kurserna. Jag har hög studiemoral så jag kommer inte slösa bort min tid. Men jag måste ändå ha koll på saker och ting och förbreda mig för obekväma situationer. Så min tanke är att jag kan klara eventuella misslyckde tentor vid nytt försök, men det är också så att CSN kräver ett antal högskolepoäng vid slutet av andra terminen varje år. Så däreför funderar jag att ta en distanskura i engelska. Varför engelska? Eftersom jag har bra kunskaper i engelaka och det gör att jag behöver inte lägga mycket tid på att klara den lilla kursen utan jag kan fokusera på kurserna i läkareprogrammet. Vad tycker du om min tanke? hälsningar,
    • Anna : Du förlorar inget på att göra ansökan till kursen i engelska. Du förlorar inget på att börja läsa kursen heller. Vad CSN anser om det - kan jag tyvärr inte svara på, för att det är just CSN som hanterar frågor om studiemedel. Du får gärna kontakta CSN och ställa din fråga där. Det är bättre du får svar från de som faktiskt jobbar med frågorna kring studiemedel, så att det blir rätt och riktigt. Lycka till!
    • Arbetsköpare : Tack så mycket för dina svar. Det var intressant att du nämnde antal timmar man ska sätta på varje kurs. Något jag säkert behöver tänka på.
    • Anna : Hur mycket tid man lägger på sina studier (förutom rena lektions-timmar) är ganska individuellt. Heltidsstudier är "jämställda" med heltidsarbete och om man läser på heltid är tanken att man lägger mer eller mindre cirka 40 timmar per vecka på sina studier (sammanlagt: lektioner, självstudier, grupparbete), men det finns givetvis de som lägger mer tid på sina studier och så finns det de som är särbegåvade och klarar få höga betyg även om de pluggar ganska lite.
    Läs alla kommentarer