Sara
    Hej! Jag har haft jättesvårt att välja gymnasieprogram men valde tillslut ekonomiprogrammet. Jag funderar nu på att byta till sam eftersom att jag vill ha en bred linje där jag också får läsa om psykologi och filosofi vilket jag tycker verkar jätte intressant .Jag är inte intresserad av just ekonomi eller hur man driver ett företag men jag tycker däremot väldigt mycket om svenska, att skriva o.s.v. Jag vet inte vad jag vill arbeta med i framtiden och har väldigt stor beslutsångest över vad jag ska välja. Jag har dock funderat på journalistik och psykolog eller något i den stilen. Jag undrar hur stora/breda valmöjligheter jag kommer att ha efter gymnasiet beroende på vilken linje jag väljer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Det går att komplettera med de nödvändiga kurser - efter gymnasiet (på Komvux eller via Prövningar).
    Det finns inget gymnasieprogram där man blir behörig till "allt".
    Man läser lika många poäng på alla gymnasieprogram och många kurser är det exakt samma kurser som man läser på alla program.
    Men att säga att "det spelar ingen roll" vilket program man läser, kan man förstås inte heller.

    Förutom att välja "rätt program" spelar det väldigt stor roll om man har godkända betyg. I annat fall går man ut gymnasiet utan examen och inte är behörig till högskola/universitet.
    Sedan om man har godkända betyg men de är lite för låga - så kommer man inte in på de attraktiva högskoleutbildningar som du nämner i din fråga - Journalist och Psykolog.

    Till Journalist och Psykolog är det möjligt att bli behörig på samtliga gymnasiala program men antagningsgräns är väldigt hög och har man inte A-betyg i majoritet av kurser, kommer man inte in på de utbildningar.
    Man kan förstås satsa på Högskoleprovet, http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Du skriver om att du tycker väldigt mycket om svenska, att skriva t.ex - kan Humanistiska programmet http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    vara något för dig?
    Eller Estetiska programmet, http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media ?

    Kanske kan http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591 hjälpa dig att bestämma dig angående gymnasieprogrammet som du helst vill gå?

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA