Phyllis
    Jag undrar vad är skillnad på vårdadministration på yh utbildning och vårdadministration på höhskolan nivå?
    Med de utbildning kan man ta en masters program på folkhälso/ public Health? Är detta program internationellt ifall jag vill jobba utomlands?

    En annan fråga beteendevetenskap program på lund universitet är det samma sak som beteendevetenskap inrikt. humanism på mittuniversitet distans? Denna program kan man också ta en masters på public Health efter åt? Är detta program internationellt ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Phyllis,
    den som är bäst lämpad att svara på dina frågor om högskoleutbildningar är vägledare på de fakultet eller institutioner där de utbildningarna finns.
    Yrkeshögskoleutbildningar är en speciell/separat skolform och om detta kan du läsa på http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan
    Minst 25% av tiden på en yrkeshögskoleutbildning är praktik och man får oftast jobb på det företaget som man praktiserade på eller via det företaget - med dess samarbetspartners företag. Vissa företag är internationella och det kan mycket väl finnas möjlighet att få jobb den vägen även utomlands.

    Dina övriga frågor, t.ex. den om "beteendevetenskap program på lund universitet är det samma sak som beteendevetenskap inrikt. humanism på mittuniversitet distans?" måste jag hänvisa till vägledare på Lunds universitet och på Mittuniversitetet. Själv kan du jämföra de kurser som ligger i de två utbildningarna och i fall det är identiska kurser, då är det samma utbildning. I fall kurser, som ingår i utbildningar är lite olika - då är utbildningarna också lite olika.
    Om du med "internationellt" menar att undervisningsspråk är engelska eller ngt annat - är det svårt för mig att tolka.

    Det som jag kan med säkerhet svara på är att yrkeshögskola och högskola är inte samma sak. Yrkeshögskolepoäng kan inte per automation omvandlas till högskolepoäng. Dock kan högskola/universitet ta hänsyn till tidigare studier på en yrkeshögskola och erkänna en del av poängen på så sätt att man kanske kan bli antagen direkt till termin 2 på programmet i stället för termin 1. Denna bedömning görs av varje högskola/universitet separat. Det finns inte några generella regler kring det.

    Jag råder dig, alltså att försöka få fram utförliga programbeskrivningar på de två högskoleutbildningar som du är intresserad av och jämföra dem. I fall du behöver hjälp med det, är det absolut bäst att vända sig till vägledare på högskolorna. Det finns central studievägledning på högskola/universitet och sedan oftast också enskilda vägledare på varje fakultet/institution. Fakultets/institutionsvägledare är experter på just de utbildningar som ges på deras fakultet eller institution.
    Central studievägledning svarar mest på frågor om antagning till högskola, generella regler och bestämmelser.
    Med vänlig hälsning och med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Mikael SYV