Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    el- och energi är ett yrkesprogram (till skillnad från teknik, som är högskoleförberedande).

    Det är väldigt mycket mindre matte på el- och energiprogrammet. Det ingår också praktik i alla yrkesprogram med minst 15 veckor, ofta fler veckor. Gillar man jobba praktiskt, är det lättare att läsa på ett yrkesprogram. Men om man gillar teori mer än praktik, passar högskoleförberedande program bättre.

    Innan du byter, kan du be att få gå prova-på dag /eller t o m flera dagar/ så att du vet vad du byter till,så att du kan testa och känna hur det är att gå på EE.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : skillnaden på svårighets graden mellan alla yrkesprogram är det samma?
    • Mikael : ja.
    • : på el programmet hur svårt är el ämnerna? kan du berätta på vilket sätt det är svårt. vad tycker de flesta elever i el programmet om hur svårt det är.
    • Mikael : Det är mycket noga att följa instruktionerna för att det kan vara livsfarligt att göra fel när man arbetar med el. Tyvärr händer det att även erfarna elektriker gör fel, får ström genom kroppen och förolyckas på arbetsplatserna. Det svåraste på El- och energiprogrammet är vetskapen att man får ej göra fel för då utsätter man sig själv och ibland även andra (kollegor & kunder) för livsfara.
    • Mikael : Boka studiebesök till El- och energiprogrammet, gå på öppna hus. Vilken skola tänkte du söka till? Vi kan försöka förmedla kontakt till lärare och elever på EE så att du kan ha direkt kommunikation med dem.
    • : sjödalsgymnasiet.
    • Liselotte : Jag ska försöka förmedla kontakt mellan dig och lärare på El- och energiprogrammet så att du kan boka Studiebesök till den utbildningen.
    • Liselotte : Det bästa är om du mailar till [email protected] och ber om att få boka Studiebesök till El- och energiprogrammet. Ni får då komma överens om dagen som passar dig och då kan under den prova-på dagen ställa alla dina frågor till lärare och elever. Maila nu.
    Läs alla kommentarer