Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Både kandidatprogrammet i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv och kandidatprogrammet i socialantropologi vid Stockholms universitet öppnar dörrar till olika karriärmöjligheter inom sina respektive områden. Nedan finner du en översikt över vad du kan ägna dig åt efter att ha tagit examen från respektive utbildning:

    Global politisk ekonomi med historiskt perspektiv
    Forskare/Akademiker:
    Med en stark förståelse för global politisk ekonomi och historiska perspektiv kan du gå vidare till en karriär inom forskning och inom den akademiska världen. Detta kan på sikt leda till möjlighet att arbeta som forskare och/eller som universitets-/högskolelärare.

    Policyanalytiker:
    Du kan arbeta som policyanalytiker för regeringar, internationella organisationer, tankesmedjor eller icke-statliga organisationer (NGO:er), där du använder din kunskap om politisk ekonomi för att analysera och utforma politiska åtgärder. Kika gärna på yrkesbeskrivningar: framtid.se/yrke/omvarldsanalytiker och framtid.se/yrke/samhällsanalytiker

    Internationell diplomati:
    Du kan arbeta inom internationell diplomati och förhandling. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/diplomat

    Internationell affärsutveckling: Många företag och internationella organisationer behöver experter på global politisk ekonomi för att navigera i komplexa internationella affärsmiljöer och för att förstå politiska risker och möjligheter. Kika gärna på framtid.se/yrke/affarsutvecklare

    Socialantropologi
    Forskare/Akademiker: Efter att ha tagit en kandidatexamen i socialantropologi kan du fortsätta din utbildning på forskarnivå och på sikt kunna arbeta som forskare. Se yrkespresentation på framtid.se/yrke/forskare

    Kulturantropolog: Du kan arbeta som kulturantropolog och bedriva forskning eller konsultarbete inom områden som kultur, traditioner, ritualer och sociala strukturer. Se framtid.se/yrke/antropolog och framtid.se/yrke/socialantropolog

    NGO-medarbetare: Du kan arbeta för icke-statliga organisationer (NGO:er) som fokuserar på sociala eller globala frågor, där din kunskap om socialantropologi kan användas för att utforma och genomföra utvecklingsprojekt eller humanitära insatser.

    Konsult inom mångfald och inkludering: Många företag och organisationer anlitar konsulter inom mångfald och inkludering för att förbättra sin arbetsplatskultur och skapa mer inkluderande arbetsmiljö. Din bakgrund i socialantropologi kan här vara mycket värdefull för att du, i denna yrkesroll, har kunskap för att förstå olika kulturella perspektiv och sociala dynamiker.

    Dessa (ovan) är bara några exempel på karriärvägar som kan vara tillgängliga efter att ha avslutat respektive utbildning. Båda programmen ger en bred kunskapsbas och utvecklar analytiskt och kritiskt tänkande och ger färdigheter som är eftertraktade inom en rad olika yrkesområden. Din karriärväg kan också påverkas av eventuell specialisering, praktisk erfarenhet genom arbete vid sidan av studier eller genom praktik eller genom ytterligare utbildning: t.ex genom kurser som du läser vid sidan av programmet eller efter examen på grundnivån, alltså studier på avancerad nivå (där det finns magistet- och masterprogram samt fristående kurser).

    Studie- och yrkesvägledare