Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Är min sociala fobi ett stort hinder?
5Poäng
Elin
Hej.
Jag har social fobi och tycker att agerande i okänd grupp är väldigt jobbigt. Samtidigt vill jag bli lärare, tror du att det blir ett stort hinder eller något som kommer lösa sig?
Skulle också uppskatta om du kunde berätta lite kort om lärarutbildningen :)
Du ber mig att berätta om lärarutbildningen, men det är lÄRARUTBILDNINGAR - flera olika, som finns. Här nere kan du läsa min berättelse om dem:
Elever som efter gymnasiet vill läsa vidare till lärare, har det inte lätt när de försöker få fram vilka kurser på gymnasiet som de måste läsa för behörighet till just den ämneskombinationen som de har tänkt sig.
Nedan finns det en utförlig förklaring till varför det förhåller sig på det viset.
Ett råd till elever som vill läsa till lärare är att välja en högskola/universitet där de vill studera och läsa på just deras hemsida och även kontakta dem för att få svar på följande frågor:
1. Vilka ämneskombinationer som är möjliga att ha på lärarutbildningen på just den högskolan?
2. Vad behörighetskraven är till just den ämneskombinationen på just den högskolan?
Nedan finns information att läsa om lärarutbildningens uppbyggnad, olika vägar till lärarexamen samt en förklaring på varför olika högskolor erbjuder olika ämneskombinationer för blivande lärare.
När det gäller behörighet till lärarutbildningen, så är det inte så lätt att hitta information, som är lätt att förstå sig på. Anledningen till det är att det finns ett övergripande beslut kring vilka kombinationer som är möjliga, men inom ramen för detta fattar högskolorna egna beslut. Framförallt beroende på att de flesta högskolor inte har examensrätt i alla ämnen.
Nedan finns, kopierat från, bilaga 4 i Högskoleförordningen gällande vilka ämnen som får kombineras.
Därefter måste man titta på vad högskolan där studierna är tänkta att äga rum kan erbjuda. Det är även möjligt att läsa på två högskolor, men som student har man då ansvar för att själv söka till de ämnena man är intresserad av. Om det är ett ämne som ev inte är ett ingångsämne, kan man ansöka om byte av studieort i en senare del av programmet. Här måste man kolla med respektive högskola vad som gäller. Det finns inga generella regler.
Detta gäller för ämneslärare åk 7-9, Grundskolelärare:
Om man går ämneslärarprogrammet åk 7-9, måste man i sin examen ha tre ämnen, undantaget är en kombination av samhällskunskap, svenska och musik, inom denna "trojka" räcker det med två ämnen. Anledningen är att dessa ämnen alltid måste omfatta 90 högskolepoäng per ämne.
Men det finns även ”en annan väg” till en ämneslärarexamen, via KPU – Kompletterande Pedagogisk Utbildning, då kan man ta ut en examen inom åk 7-9 med ett, två eller tre ämnen och mot gymnasiet i ett eller två ämnen. Här bör man titta på den högskola där man ska läsa KPU och vilka krav de ställer på de ämnen som ska ingå i en examen. Alla skolor tillåter inte alla ämnen i en KPU-examen.
När det gäller frågan om behörighet i t ex att läsa till lärare i Idrott & hälsa och samhällskunskap, så är svaret att man ska titta på den högskola där man tänkt läsa. Behörighetskraven kan variera.
Här nedan finns det en länk till UKÄ, Universitetskanslersämbetet, där man kan gå in på respektive högskola och se i vilka ämnen skolan har examensrätt gällande ämneslärarutbildningen.
Det är dock inte detsamma som att skolan erbjuder de ämnen de har rätt att erbjuda, utan det kan vara så att skolan valt att inte erbjuda vissa ämnen trots examensrätten. http://www.uka.se/utbildningskvalitet/sokblandexamenstillstand.4.782a298813a88dd0dad800011597.html
ÄMNESKOMBINATIONER
Vilka ämnen kan kombineras i en ämneslärarexamen?
Grundskolan
Ämnen för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är indelade i följande ämnesgrupper:
1. Engelska, matematik, modersmål och svenska
2. Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd
3. Engelska, moderna språk, modersmål och svenska som andraspråk
4. Geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap
5. Biologi, fysik, kemi och teknik
6. Engelska, moderna språk, modersmål, svenska, svenska som andraspråk och teckenspråk
7. Biologi, fysik, kemi, matematik och teknik
Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är följande:
• Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och två andra ämnen ur ämnesgrupp 3, 4 eller 5. Alternativt 2 språk inom ämnet moderna språk i ämnesgrupp 3
• Ett ämne ur ämnesgrupp 2 och två ämnen ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
• Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
• Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2
• Tre ämnen ur ämnesgrupp 4 eller 5
• Två av ämnena svenska, samhällskunskap och musik
• Ämnet bild eller musik ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
Gymnasieskolan
Ämnen för inriktning mot arbete i gymnasieskolan delas in i följande ämnesgrupper:
1. Engelska, matematik, modersmål och svenska
2. Engelska, grekiska, latin, moderna språk, modersmål, svenska som andraspråk och teckenspråk
3. Filosofi, företagsekonomi, geografi, historia, juridik, psykologi, religionskunskap och samhällskunskap
4. Biologi, fysik, kemi, naturkunskap och teknik
5. Idrott och hälsa
6. Bild, dans, musik och teater
Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i gymnasieskolan är följande:
• Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och ett annat ämne ur ämnesgrupp 2, 3 eller 4
• Två ämnen ur ämnesgrupp 2, 3 eller 4. Alternativt två språk inom ämnet moderna språk ur ämnesgrupp 2
• Idrott och hälsa och ett ämne ur ämnesgrupp 1, 2, 3 eller 4
• Ett ämne ur ämnesgrupp 6 och ett ämne ur ämnesgrupp 1, 2, 3 eller 4
• Ett ämne ur ämnesgrupp 6 och ytterligare 90 högskolepoäng inom det i ämnesgrupp 6 valda ämnesområdet. Förordning (2013:924)
**********************************************
Du frågar också om socialfobi är ett hinder inför yrkesval - att bli lärare. Jag råder dig att prata med din läkare eller psykolog, som ställde diagnos på dig. Jag hoppas att du kan bli lärare. Jag känner dock inte grad och omfattning av dina problem. Det kan eventuellt passa bättre om du utbildar dig till speciallärare eller specialpedagog. Fråga din läkare eller psykolog om det.
Du får hemskt gärna ställa andra frågor till oss & vi skall försöka hjälpa dig allt vi kan!
Milla SYV
Hej! Jag har som dröm att jobba inom forskning och som professor inom psykologi. För att börja så har en Syv rekommenderat beteendevetarprogrammet, vilket lämnar mig med två val: Uppsala Universitet eller Lunds Universitet.
Fick jag välja så skulle jag av personliga skäl föredra Uppsala, men...
Milla : :
Hej,vägen till att bli forskare och/eller professor är väldigt lång. Efter kandidatprogrammet kommer du behöva läsa utbildning på avancerad nivå... Läs hela svaret
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och...
Peter: :
Hej,
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller... Läs hela svaret
Hej! Jag funderar på att bli doktor i nationalekonomi. Vilka skolor kan man bli det på och vad krävs det att man läst innan? Dvs måste jag läst nationalekonomi på avancerad nivå eller räcker grundnivå. Sedan har jag svårt att hitta...
Anna: :
Hej Mollie,för att uppnå högre "titel" inom ngt. kunskapsområde behöver man skaffa sig utbildning på avancerad nivå (alltså först läser man på Grundnivå och sedan... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vad skillnaden mellan högskola och universitet är, och är det högskola eller universitet som kommer först efter gymnasium? En fråga till, finns det något som kommer efter universitet eller högskola? Alltså något högre...
Julia: :
Hej!Skillnaden mellan ett universitet och en högskola är att bara universitet får utfärda examen på forskarnivå. Men genom att samarbeta på olika... Läs hela svaret
Hur blir man professor i psykologi? Hur blir man professor i psykiatri?
Anna: :
Hej Mira,
För att få tjänster som professor krävs omfattande meriter från egen forskning på avancerad nivå och erfarenhet från att ha undervisat på... Läs hela svaret
Läser för närvarande Förskollärarprogrammet 1:a året, men funderar på att söka till juristprogrammet på SU. Detta, eftersom jag ville bli professor som förskollärare, men det verkar inte finnas garanti för der.
Snittbetyget på gymnasiet är c:a 15, så kommer behöva göra högskoleprovet för att...
Anna: :
Hej J,
det går inte att ge någon garanti på att någon, t.ex du, kommer in på en viss utbildning. Inte ens om man har hösta betyg och högsta möjliga resultat på... Läs hela svaret
1. Hur ser prognosen ut för ämneslärare åk 7-9, om man väljer inriktning samhällsvetenskapliga ämnen? Målet är att jobba som professor på universitet efter examen....
Anna: :
Hej J,
Professor - är en titel för de högst utbildade lärarna vid lärosätena: högskolor och universitet. Samma typ av tjänster finns inom flertalet universitetssystem i... Läs hela svaret
Hej,
Jag har ett år kvar på naturvetenskapliga programmet inriktning natur och är väldigt kluven i vad jag ska läsa senare.
I något år har jag varit väldigt inriktad på att bli läkare för att sedan bli forskare neuroendokrinolog eller psykologi, men efter flera sjukhusbesök i sommar har...
Anna: :
Hej Hanna,
vilken spännande fråga, men som också är svår att svara på. Du skriver "svår för att forska" - och jag tror du menar inte att kunskaper eller ambitioner inte... Läs hela svaret
Hej, jag går första året på gymnasiet och tänker på att bli proffessor i matte, det är väl att undervisa matte i universitet? Jag går tekniklinjen och undrar vad som behövs för att kunna bli proffessor i matte samt kanske doktorera.
Peter: :
Hej Farhad,
du behöver på gymnasiet Iäsa så mycket matte du kan - i aIIa fall minst matte 4 (som är obligatorisk kurs på inriktningen Teknikvetenskap men inte på de andra... Läs hela svaret