Erika

    Hej! Jag undrar om moderna språk 3 är obligatoriskt för samhällsprogrammet inrikting samhäll? Jag hoppade in i spanska 3 direkt utan att ha läst det i grundskolan, det är mycket svårt och förstår ingenting vilket har lett till jättehög frånvaro. Jag är 100% säker på att jag kommer att få ett streck i kursen men vill inte att det ska påverka mitt CSN, så hur gör man? Kan jag byta till spanska 1? Eller är det 3 som är obligatoriskt? Vad har jag för val? Att inte läsa moderna språk alls skulle vara bäst för mig, men är det obligatoriskt hade jag velat gå ner till moderna språk 1 istället. Går årkurs 1!!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! i examensbevis från gymnasiets*** SA måste ingå 2 kurser inom ämnet "moderna språk". De kan ingå med F som betyg. Att hoppa in i mod.språk3 utan att tidigare ha läst det språket är mycket ovanligt (på undantag kan man göra så om eleven har skaffat sig förkunskaper på egen hand, t.ex genom självstudier). Om du saknar förkunskaper, så är det inte förvånande att du inte klarar av kursen.
    Prata med SYV på din gymnasieskola om att byta till spanska 1. Sedan kan du läsa spanska 2. Du får inte meritpoängen för mod.språk i så fall men det är ändå bättre än att ha F eller "streck". Det är endast Godkänt betyg som ger meritpoäng. F eller streck ger inte meritpoäng. Var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    ______*** läser man mot högskoleförberedande examen på KOMVUX är mod.språk inte obligatoriskt att läsa.
    I stället för moderna språk kan man läsa kurser inom ämnet Modersmål, men endast om man har ett annat modersmål än svenska. Dock ger kurser i modersmål inte några meritpoäng.

    Liselotte
    • : Så 2 kurser är obligatoriskt? Så du menar i detta fall om jagbhade fortsatt med spanska 3 så måste jag även läsa spanska 4?
    • Julia :

      Kurserna i moderna språk behöver inte vara i samma språk, man kan t.ex ha kurserna Spanska 3 och Franska 1, eller Tyska 1 och Italienska 1... alltså det kan vara kurser i olika språk. Kika gärna på Programplan för SA, du ser där att mod.språk 200p. ingår inom programgemensamt och med det är obligatoriskt på samtliga inriktningar. Eftersom varje kurs i språk är på100p., betyder 200p. = 2 kurser.