Angelica
    Hej! Jag vill läsa ett högskoleförberedande program till höst (natur, ekonomi eller samhälle) men börjar nu inse att jag faktiskt vill mer. Jag vill åka ut och upptäcka nya saker och kulturer och funderar därför på det där med att vara utbytesstudent. Vilka gymnasium kan man välja om man vill åka ut som utbytesstudent under ett år?
    Vill verkligen åka till Thailand under gymnasietiden, antingen som utbytesstudent eller bara som praktik? För att vara ärlig så vet jag inte exakt vad det innebär att vara utbytesstudent. Kan man välja ett helt vanligt gymnasium och sen bara åka iväg till ett annat land ett år, eller är det speciella gymnasium? Och de flesta högskoleförberedande program har väl dock ingen praktik? Vet att Affärsgymnasiet i Stockholm har det, men finns det inga andra högskoleförberedande gymnasium som har det?
    Jag vet att detta kom hastigt med tanke på att det endast är 2 veckor kvar innan omvalet stängs, därför ber jag om stor hjälp här..
    Jag bor inom Stockholm och skulle därför bli väldigt glad om ni kan nämna några gymnasium som både är högskoleförberedande, och har praktik.
    O det där med utbytesstudent: Vad innebär det o vad är för och nackdelarna med det?
    • Liselotte : Du är inte myndig (under 18 år) och du måste först och främst få dina föräldrar "med på noterna". Utan deras medgivande går det inte att flytta varken sig inom Sverige eller till utomlands. Sedan är det också en ekonomisk fråga: det blir aldrig helt gratis att läsa utomlands. Olika stipendier, subventioner och "rabatter" kan man få men ganska mycket måste man själv bekosta. Det är viktigt att veta innan du letar info om olika möjligheter till studier utomlands. Önskar dig stort lycka till och håller tummarna för dig!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica!

    Är det den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-stockholm-medborgarplatsen du menar när du skriver Affärsgymnasiet i Stockholm, Thoren Business School på Medborgarplatsen?

    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa men där erbjuds det inte Thailand som alternativ. Och så måste man ha kunskaper i Moderna språk 3 som lägst. Man ansöker men det finns ingen garanti att man blir utvald.

    En bra sida är http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte/.aspx som jag råder dig att läsa på och ta kontakt med dem på Rotary om du tycker det låter bra det som de skriver på hemsidan.

    Ang. "praktik" på ett högskoleförberedande program - så är det så att oftast är det 2-3 veckor utomlands som man kan få och inte i Thailand, utan på någon skola som skolan i Sverige samarbetar med.

    Oftast är det också så att inte alla elever får åka utan de som har bäst betyg i åk1 och som även sköter sig: inte har någon olovlig frånvaro, är kamratstödjare mm. - dvs några, t.ex. 10 elever, väljs ut utifrån sina prestationer och får åka på utlandspraktik.

    Att någon skola lovar att alla elever som vill, får åka på utlandspraktik under en lägre period, känner vi inte till. Du får hemskt gärna berätta för oss, om du hittar en sådan skola. Vi är mycket intresserade av den informationen i så fall.

    Vill tipsa dig om http://europa.eu/youth/ask-a-question_en?country=76 där du kan ställa frågor om studier eller praktik inom EU, inte i Thailand, tyvärr.

    Om utbyte och praktik inom EU finns det även en Facebook sida - https://www.facebook.com/EuresSweden

    Någon samarbete med Thailand ang. utbyte på gymnasiet eller praktik, känner vi inte till.
    Du får hemsk gärna tipsa oss om det, om du hittar info.

    Försök kontakta Thailands Ambassad, här är deras hemsida http://www.thaiembassy.se/
    och kontaktuppgifterna är Floragatan 3
    Box 26220
    100 40 Stockholm
    Tfn: 588 042 50
    Fax: 791 73 51
    E-post: [email protected]

    Du kan även kontakta Sveriges Ambassad i Bangkok, här är hemsidan:http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Kontakt/Ambassaden--konsulat/
    och fråga om de vet något om möjligheten för en gymnasieelev att bli utbytesstudent eller ha praktik i Thailand.

    För att bli antagen till volontärstjänst inom EU, info på http://www.mucf.se/evs måste man vara minst 17 år gammal. Men du skriver att du vill åka till Thailand och inte till ett annat EU land.

    Jag förstår att du har velat få ett annat svar från oss på Fråga SYV men det kan vi tyvärr inte ge dig. :(

    Bästa hälsningar & stort lycka till! Jag hoppas du hittar info som du söker och att du även kan tipsa oss om några möjligheter för ungdomar som vi ännu inte känner till!
    ANNA