Jens

    Hej Jag har hittat några kurser som är helt webbaserade och utan lärarledda lektion, vilket passa mig väldigt bra, därför undrar jag om det finns fler än de nämnda som jag kan söka? Från Linköping universitet: Grunderna i AI 1 - 2 HP Grunderna i AI 2 - bygga AI - 2 HP AI för naturligt språk - 3 HP Hälsningar Jens Mårtensson

    • SYV-besökare :

      leta efter distanskurser så hittar du troligen en del. På LiU finns dessutom Grunderna i AI del 2 Building AI och de håller på att utveckla ytterligare två fortsättningskurser. Du har i praktiken hur mycket tid som helst på dig. Allt kursmaterial finns online. När du är klar med det och antagen så gör du ett valideringstest för att få poängen.

    • :

      I listan på antagning.se/se/search? ser du högst upp kurser med lägst antal högskolepoäng; min gissning är att det är bland de kurser med lägst antal hp som du har bäst chans att hitta den typen av kurser som du är intresserad av.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jens,

    högskoleutbildningar, i Sverige, som på ett eller annat sätt "har med" AI att göra finner du på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=artificiell+intelligens
    Distansutbildningar kan vara med eller utan obligatoriska träffar. Alltså, utbildning kan vara webbbaserad men ändå inkludera obligatoriska träffar.
    Exempel på utb. som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig:
    lu.se/juridik och AI
    Introduktion-till-artificiell-intelligens-start VT22

    Om du inte behöver ha betyg i kurserna och inte vill ansöka om studiemedel, kan jag ge följande Tips:
    en on-line kurs, vars mål är att göra AI begripligt. Kursen är á 36 timmar (rekommenderad takt för nybörjare inom AI är 6 timmar i veckan under 6 veckor).

    Om du är intresserad av just Högskoleutbildingar/kurser - har jag på Studera.nu/jamfor-utbildning/?q=artificiell%20intelligens&utan-träffar sorterat ut en lista på utbildningar som är utbildningar Utan obligatoriska träffar. Högskoleutbildningar (program och kurser) är dock "avgränsade": de har början och slut-datum. Tanken är att man mot slutet av kursen får ett betyg. Är man inte beroende av studiemedel kan man givetvis låta bry sig om  betygen, och bedriva studier i sin egen takt (dock är jag osäker på om tillgång till "material", t.ex vissa webbplatser, databaser mm., stryps när datumet för kursslut passeras).

    • : Tack för svar, men det var inte riktigt det jag menade. Jag är helt med vad det gäller AI, jag undrar om det finns fler kurser än de jag nämnde som är helt webbaserade och utan några direkta schemalagda tider med självrättande examens. Alltså som jag kan läsa var jag vill, när jag vill. Samt att det finns ingen direkt tid då det måste vara klart, när kursen är klar är den klar
    • Anna :

      Jag har nu fyllt på mitt tidigare svar med ett Tips på en on-line kurs. Frågorna jag har till dig är: behöver du ha betyg i kurserna du planerar läsa?
      och en annan fråga: tänkte du ansöka om studiemedel?
      Om du inte behöver några betyg eller beslut från CSN om studiemedel, kan du i så fall bedriva självstudier. Om du behöver betyg eller tänker ansöka om studiemedel, då är kurserna avgränsade i tid och kan innehålla vissa obligatoriska moment. Det exakta upplägget i varje enskild kurs måste du se på kursens egen webbplats eller kontakta de som jobbar med just den utbildningen/kursen.

    • Anna :

      Den som är intresserad av AI kan hitta info bl.a på Framtid.se/reportage/ak-ki och Framtid.se/reportage/artificiell-intelligens

    • Anna :

      Jag vet att du frågar om distanskurser, men vill ändå tipsa dig om att det kan inom yrkeshögskola finnas "AI-utbildningar", t.ex yh-utb. till Objektorienterad programmering med AI-kompetens. Det är tyvärr "bundna" utbildningar på 3 terminer på skolorter Malmö & Halmstad. Du får kika på dem om du vill. :) Snabblänk - finns Här>> --- och det kan finnas ännu fler "AI-utbildningar inom yrkeshögskola", t.ex en 2-årig yh-utbildning i Västerås: Pythonutvecklare med inriktning AI. Ännu ett exempel finns på yhguiden.se/utbildning/edugrade/systemutvecklare-net-med-ai-kompetens

    • : Dels är den kursen du rekommenderar samma kurs jag har nämnt i min fråga, då den går på Linköpings universitet "Grunderna i AI- 2 HP", sedan är det inte direkt AI-området som är det jag är ute efter utan möjligheten att studerar när jag vill och vart jag vill samtidigt som jag kan få högskolepoäng. Om vi kollar på kursen du rekommenderades hemsida "https://liu.se/utbildning/kurs/ete318" är det väldigt tydligt att jag kan läsa vart/när jag vill och detta är vad jag söker
    • Anna :

      Kursen du länkar till en på endast 2 hp, det är alltså en femtonde del av heltid under en termin. Om du vill uppnå kandidatexamen behöver du i så fall läsa och få godkända betyg i 90 stycken sådana kurser, som kanske t o m inte finns eller kommer att finnas. Det är inte alls vanligt med så pass flexibelt upplägg. Det är tänkt som en sort "Komplement", alltså att du läser en annan utbildning eller har ett jobb (eller både och) + läser 2 hp vid sidan av- bara för att det är roligt eller för att ha ännu en liten kurs i din CV. Jag avråder dig inte från att läsa sådana mycket små kurser. Du får gärna leta efter dem - och var du ska leta är lärosätenas gemensam sida www.studera.nu och de sökbara högskoleutbildningar finns på www.antagning.se

    • : Jag är medveten detta och läser dem bara för att det är roligt, Jag har sökt där men vissa av dem är mer lärarledda även om de är på distans medan jag vill ha att jag inte vill binda upp mig till en specifik tid. Jag hittade en kurs på SU som också passar men undrar om ni vet om det finns några sådana ?
    • Daniel :

      Jag har sorterat ut i en lista - se studera.nu/jamfor-utbildning/?q - 1183 träffar: det är kurser på distans utan träffar men ser ingen möjlighet att få fram vilka av dem som inte har lärarledda lektioner. Enligt min erfarenhet är det ganska (mycket) ovanligt det du letar efter. Kan bli vanligare i framtiden. Någon lista på just de kurserna har inte vi på fråga SYV och vet inte om någon har. :(

    Läs alla kommentarer