Marcus
    Hejsan! Jag har funderat riktigt länge och jag vill gärna bli pilot i framtiden. Problemet är att jag har svårt för No ämnena. Min dröm är att bli pilot. Jag funderár på gå igenom gymnasiet på vvs och jobba med det i framtiden. Nu är frågan! Kan jag plugga efter jag gått ut gymnasiet, och har vvs jobbet alltså plugga till pilot? Typ läsa på komvux eller någon folkhögskola sålänge jag jobbar? Jag tror inte jag kan få tillräckligt bra betyg just nu för komma in på en sådan utbildning. Så jag tänkte om man kunde plugga till pilot när man blir äldre och har jobb? Om man är sämre på No ämnena ( som man behöver) Är det en stor fördel att Vara duktig på själva pilot grejen? Kan man jobb som pilot om man är sämre i teorin och bättre i praktiken? Snälla hjälp mig! Vilka ämnen är viktigast för bli pilot? Med vänlig hälsning, Marcus!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Läs frågor/svar om pilotutbildningen på http://www.svenskpilotutbildning.se/vanliga-fragor är mitt råd.

    Förkunskapskraven kan du se på http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/integrerad-trafikflygarutbildning/integrerad-trafikflygarutbildning/forkunskapskrav/

    Det är hårda krav vad det gäller hälsa för att bli antagen till pilotutbildning: man måste vara helt frisk och även klara psykologisk lämplighets test.

    Det är svårt att säga om det skulle gå plugga till pilot samtidigt som man jobbar inom VVS.
    Mitt råd är att du koncentrerar dig på gymnasiet först och planerar för att läsa fysik 1a, 150 poäng och Matte 2, 100 poäng - efter gymnasiet på Komvux. Det kan du göra samtidigt med jobbet.
    Blir du behörig att söka till pilot, sök och vi får då hoppas du kommer in.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Jag måste alltså gå ett program där jag kan få denna matte,fysik samt engelska betygen godkända? Vilka program är det som har det? Kan jag jobba samtidigt som jag pluggar?
    • Anna : Fysik läser man på gymnasiet på Teknikprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet. Om du vill bli behörig till pilot under gymnasietiden, är det ett av de två program du måste läsa TE eller NA.